Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta ett bra avtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Skrev snabbt ihop ihop ett avtal där jag utgick från förslag i en annan tråd. Avtalet ska gälla för all uppdragsfotografering (både ideell och betald) i framtiden hade jag tänkt.

Är det någonting jag bör ändra på eller lägga till?

Avtalet finns som pdf dokument här:
http://www.acidphoto.com/avtal.pdf

Om någon vill använda samma kan jag lägga upp en ny, fast utan mitt namn på.
 
För ideell användning tycker jag det verkar vettigt. Om någon betalt för bilderna kanske man inte kan kräva att dom ska ange vem som tagit dom? Och kanske inte heller att fotografen fortfarande ska ha full rätt till dom? Däremot kam man kanske lägga till att fotografen ska få använda bilderna i sin egen marknadsföring.
 
Jo det har du kanske rätt i. Det är ju ofta man ser bilder utan namn i t.ex. reklambroschyrer och sånt.
När jag fotar gratis vill jag däremot att namn ska publiceras, annars tjänar man ju ingenting på det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.