Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta en bra blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag är i behov av en blixt. Känner att den inbyggda är för dålig. Jag har kollat runt lite och vill inte lägga ner allt för mycket pengar på den. hittade Canon Speedlite 270EX II. Tycker att det var ett gode så bra pris. Jag undrar om det är nån som har testat denna blixt, i sånna fall vad tycker ni om den?:)

Kram, Mimmi

Vill man ha en hyfsat billig blixt för att få lite mer möjligheter än med den inbyggda är det en bra blixt. Nackdelen jämfört med 430EX II är ju dels att den inte är lika kraftig och dels att en bara går att vinkla åt ett håll. Ställer du kameran på högkant kan du inte studsa blixten i taket utan får studsa den i väggen istället (om man inte använder kabel mellan blixten och kameran, för då kan man ju vinkla allt precis som man vill).
Att den inte är lika kraftig gör att det, beroende på hur stort rummet är och hur högt det är i tak, kan vara svårt att fylla hela rummet med ljus.
Hur som helst är den hästlängder bättre än den inbyggda blixten.

Tack så mkt för ditt svar :) Undrar bara om du vet något som är lite billigare än det du rekomenderade. Tycker att det nästan är lite för dyrt ..

Du ska inte känna att du MÅSTE köpa 430EX bara för att jag räknade upp två fördelar med den jämfört med 270EX. :)
270EX är ju, som sagt, avsevärt bättre än den inbyggda blixten, men inte lika bra som den dyrare 430EX, precis som 430EX inte är lika bra som 580EX. Det gäller bara att bestämma vad som är viktigt och hur mycket det isf får kosta. :)
Att jag tog upp dessa saker vara bara för att det är saker som man nog kommer att sakna om man börjar använda blixten lite flitigare. Kommer man bara att använda den nån gång ibland spelar det kanske inte lika stor roll.

Nu kör jag själv inte Canon, utan har bara bekanta som gör det, så jag är kanske inte lika insatt i detalj som de som normalt använder Canon, men det finns ju bilxtar från 3:e part, som tex denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C

Med Nikon så har en del blixtar från 3:e part problem med att exponeringarna inte är helt konsekventa, men generellt så verkar det vara mindre dylika problem med Canon utifrån vad jag hört.
Du har ju även denna från Sigma:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300738

Ex på annan blixt till bra pris som är mycket bättre än Canon 270. Att köpa en blixt som inte kan vridas åt sidan är klart begränsande.

http://www.cyberphoto.se/

Dörr 42/480 Ultra till Canon.

Finns andra bra på marknade. En annan möjlighet är att köpa begagnat. Men se till att blixten stöder TTL och att den kan vridas i sidled.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar