Annons

Är detta damm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Billigaste sensorrengöringen

Snabelvarg skrev:
Mitt Hjärta stannade just

Jag testade med min centraldammsugare. Håller metallstången (inget munstycke) stadigt mot kanten så det inte kan komma in i kameran. Inte ett dammkorn kvar!

Kostnad: 30 sekunder elektricitet för att driva dammsugaren (700 watt) dvs ca 1 öre.
 
Re: Billigaste sensorrengöringen

Tibor skrev:
Jag testade med min centraldammsugare. Håller metallstången (inget munstycke) stadigt mot kanten så det inte kan komma in i kameran. Inte ett dammkorn kvar!

Kostnad: 30 sekunder elektricitet för att driva dammsugaren (700 watt) dvs ca 1 öre.

Metallstången, "metall" är nyckelordet. Plastmunstycken brukar döda elektronik på löpande band. Metallstången laddas säkert upp den med men laddningen "läcker" ut pga den stora ytan samt att du själv bidrar med jord.

I vilket fall låter det som en onödig risk.
 
Re: Billigaste sensorrengöringen

Tibor skrev:
Jag testade med min centraldammsugare. Håller metallstången (inget munstycke) stadigt mot kanten så det inte kan komma in i kameran. Inte ett dammkorn kvar!

Kostnad: 30 sekunder elektricitet för att driva dammsugaren (700 watt) dvs ca 1 öre.
Ingen som vet en billigare metod? Känns så dyrt att måsta investera i en centraldammsugare:)
 
HAHA! Underbart inlägg Larsa!
Funderar bara på inlägg nummer tre, bilderna. VAD HAR DU GJORT MED DIN KAMERA?! Har du tömt en dammsugarpåse rakt in i kameran? :D
 
Detta är damm !!!

Eftersom det var en fin blå himel igår passade jag på att fota lite damm.

Använde Minolta 70-210/4 på minsta bländare, 32 och stälde avståndet på 1.5 meter.

Resultatet är ...

Undrar varför bländaren syns och på olika ställen, solen låg bakom mig. Trodde först att det var smuts på objektivet men nu ser jag att det är format efter bländarlamellerna.

Tilläggas kan att inget av detta syns vid normal användning, dvs bländare 4-8 och rätt avstånd inställt.

Tänker inte göra rent förrän det syns på bilderna i 100% och då tycker jag dammsugarmetoden verkar ganska smart, varför blåsa in skit när det går att suga bort.
 

Bilagor

  • 1655-060415.jpg
    1655-060415.jpg
    57.9 KB · Visningar: 202
glömde ...

När kameran var ny, 060224, gjorde jag likadant och redan då fanns ett synligt dammkorn, det som syns längst ner i mitten på bilden.

Använde då Tokina 28-70/2.8 på bländare 22 och oändligt avstånd mot himmelen

Den gången justerade jag inte kontrast och nivå som jag har gjort nu. Har jag kvar den bilden lägger jag ut den som jämförelse.
 
Provade precis att fota lite himmel med f/22 @ 85mm. Ingen skillnad med fokus på 1m eller oändlighet. Hade tydligen lite damm på min sensor. Fast det är inte ofta man använder bländare över 8, inte jag iallafall. Och då märker man knappt av dammet. Funderar på dammsugarmetoden jag med :)
 
chrullo skrev:
Provade precis att fota lite himmel med f/22 @ 85mm. Ingen skillnad med fokus på 1m eller oändlighet. Hade tydligen lite damm på min sensor. Fast det är inte ofta man använder bländare över 8, inte jag iallafall. Och då märker man knappt av dammet. Funderar på dammsugarmetoden jag med :)

Fokus spelar ingen roll, bara bländaren, dammet sitter ju på sensorn så det som påverkar hur tydligt dammet syns är ljusets infallsvinkel. Stor bländare => ljuset kommer från många håll => suddigt damm. Liten bländare => ljuset kommer ett håll => skarp skugga av dammet.
 
Dammsugare ...

Finns ju dammsugare för tangentbordet som spänningsmatas från lämplig USB-anslutning.

Undrar om det skulle fungera med en sådan?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.