Annons

Är det värt att vänta på speedlite 430EX II eller ska jag köpa 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar också på detta och har nästan bestämmt mig för den "gamla" 430 EX eftersom att den är mycket billigare än att direkt köpa den nya blixten för överpris när den kommer.

För kamror där möjligheten till menystyrningen från kameran finns är väl kanske det så är det största fördelen med mkII blixten. Måste kolla om min 40D kan hantera det! eller har jag missuppfattat den funktionen?

Hajdarevic skrev:
Enligt prisjakt.se skiljer det endast 190 kr mellan blixtarna. Dock verkar 430EX II har fler fördelar.

Det har du rätt i! =) Jag har inte kollat på ett tag nu, men senast så var II några hundralappar dyrare. Då är det självklart för mig att välja 430EX II till min 450D!

hvenafoto skrev:
För kamror där möjligheten till menystyrningen från kameran finns är väl kanske det så är det största fördelen med mkII blixten. Måste kolla om min 40D kan hantera det! eller har jag missuppfattat den funktionen?

Förutom det. Vad är fördelarna egentligen? Det jag ser som fördelar är att den har metallfästning och laddar 20% snabbare än 430EX. 430EX har fästning av plast vilket inte känns stabilt.

Leonard91 skrev:
Det har du rätt i! =) Jag har inte kollat på ett tag nu, men senast så var II några hundralappar dyrare. Då är det självklart för mig att välja 430EX II till min 450D!

Varför är det självklart? Vilka är anledningarna. Jag vill bara veta eftersom jag själv inte har några bra argument att vänta. Förutom att den har metallfäste.

Hajdarevic skrev:
Förutom det. Vad är fördelarna egentligen? Det jag ser som fördelar är att den har metallfästning och laddar 20% snabbare än 430EX. 430EX har fästning av plast vilket inte känns stabilt.

Just styrningen intresserar mig mest (har mkI).
Laddningen påverkar inte min fotografering, men för andra är det bra att den är snabbare.
Slavar man den är defenitivt metallfot att föredra.
Tydligen är den tystare och att man manuellt kan blixten finjusteras med 1/3 steg.

Så är dessa förbättringar viktiga så skulle jag personligen vänta, men det är smaksak.

Om någon köper den och testar den ett tag skulle jag tycka vore kul om den personen startade en tråd om intrycken.

hvenafoto skrev:
Just styrningen intresserar mig mest (har mkI).
Laddningen påverkar inte min fotografering, men för andra är det bra att den är snabbare.
Slavar man den är defenitivt metallfot att föredra.
Tydligen är den tystare och att man manuellt kan blixten finjusteras med 1/3 steg.

Så är dessa förbättringar viktiga så skulle jag personligen vänta, men det är smaksak.

Om någon köper den och testar den ett tag skulle jag tycka vore kul om den personen startade en tråd om intrycken.

Ja, dina argument får mig att vilja vänta. Jag får se hur länge jag orkar göra det. Det är en sak jag inte riktigt förstått med blixtar. Master och slave. Vad är skillnaden? Jag har förstått det som att man kan använda någon av de i form av att man har de på stativ, vet dock inte vilket. Vet du om man kan använda den vanliga 430EX på stativ och inte bara på kameran? Vore tacksam för svar då jag absolut inte har hittat något info. Och nog har jag googlat så gott det går!

Hajdarevic skrev:
Varför är det självklart? Vilka är anledningarna. Jag vill bara veta eftersom jag själv inte har några bra argument att vänta. Förutom att den har metallfäste.

Du har väl fått svar nu, men varför skulle de tillverka en ny version av en äldre blixt, som är sämre än den gamla. Det måste ju ändå finnas flera anledningar till att de uppdaterar blixten och den borde kanske också passa bättre till de nya kamerorna, ha mer funktioner, m.m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar