Annons

Är det värt att reparera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Min Nikon DX 7200 vill inte ta några bilder på kortare slutartid än 1/1000 sek.
Skulle ni kosta på ny slutare? ca. 40k exponeringar.

Den har ju inte gått så många exponeringar, så lite konstigt att slutaren lägger av redan. Den borde hålla för åtminstone tre ggr fler. Ser kameran vettig ut i övrigt hade jag nog fixat det om det var min kamera

Det beror rimligen på kostnaden att reparera vs vad kameran är värd begagnad. Om du avser en D7200 är det en sex år gammal kamera, så det är kanske inte värt alltför många tusenlappar. Att den inte borde ha gått sönder ändrar tyvärr inte den ekvationen.

Baserat på kostnaden att laga en FF slutare på ca 5000kr, även om en APS-C är billigare får du fundera på om det är värt det.

Säg mig, jag blev förvånad att ett slutarhaveri skulle göra att den funkade OK på KORTARE än 1/1000 sek men inte alls på längre tider. Det jag var med om var shutter bounce på korta tider men om man kapade av sista biten på bilden var ju resten tekniskt OK även om det var lite tråkigt att vara tvungen att beskära varje bild (nu bytte jag i o f s slutare men den gav ju bilder).

Baserat på kostnaden att laga en FF slutare på ca 5000kr, även om en APS-C är billigare får du fundera på om det är värt det.

Säg mig, jag blev förvånad att ett slutarhaveri skulle göra att den funkade OK på KORTARE än 1/1000 sek men inte alls på längre tider. Det jag var med om var shutter bounce på korta tider men om man kapade av sista biten på bilden var ju resten tekniskt OK även om det var lite tråkigt att vara tvungen att beskära varje bild (nu bytte jag i o f s slutare men den gav ju bilder).
Nä! Den funkar helt ut på tider LÄNGRE än 1/1500 sek. Om det nu är slutaren,kan ju även vara spegeln som kärvar.
Det lutar åt att den får gå så länge den kan. Inte så ofta jag använder de kortaste tiderna.

Det beror rimligen på kostnaden att reparera vs vad kameran är värd begagnad. Om du avser en D7200 är det en sex år gammal kamera, så det är kanske inte värt alltför många tusenlappar. Att den inte borde ha gått sönder ändrar tyvärr inte den ekvationen.

Nja vet inte om jag vill hålla med om det. Ar kameran lite använd är ju troligen sådant som AF system, och mekaniska reglage ganska lite använda även de.

Den har ju inte gått så många exponeringar, så lite konstigt att slutaren lägger av redan. Den borde hålla för åtminstone tre ggr fler. Ser kameran vettig ut i övrigt hade jag nog fixat det om det var min kamera

Borde och borde. Många tar siffran förväntat antal exponeringar som ett löfte från nikon. Slutaren kan paja när som helst men materialet är designat att hålla angivet antal. Vissa håller tydligen mycket längre och få hinner ta så många bilder innan de bytt kamera.
Min D2X hade haft slutarhaveri vid cirka 2000 exponeringar. Den skulle "hålla 200 000 exponeringar". Slutaren var bytt på garanti när jag köpte kameran vid omkring 10 000 exponeringar. Jag sålde den vid cirka 60 000 exponeringar så den var ju knappt inkörd. Däremot lite ålderdomlig.
Om det är värt att kosta på en D7200? Jag skulle inte gjort det. Jag fick min D810 lagad förra året för 5000 kr när bajonetten knäckts. Det tyckte jag det var värt pengarna för kameran är fortfarande tillräckligt bra. Och den var som ny när jag fick tillbaka den med ny gummiklädsel.
Alternativet,en annan D810, D4 eller D850, hade kostat betydligt mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar