ANNONS
Annons

Är det stor skillnad på kitobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

osiris8

Medlem
Jag har precis köpt en EOS 760D och fick med ett 18-135. Jag har sen tidigare en EOS 450D med ett 18-210. Dessutom en trasig EOS 300D med 18-55. 450:an ska säljas, men frågan är med vilket objektiv. Är det stor skillnad på kitobjektiven med avseende på hur gamla de är?

En idé är att sälja 450:an med 18-135-objektivet, men det är ju nyare än 18-210... En annan är att sälja 450:an med det gamla 18-55-objektivet, eftersom det kanske inte spelar så stor roll för priset på en ganska gammal kamera.

Hur skulle ni ha gjort?

Jag skulle absolut behålla 18-135. Här kan du läsa om, och jämföra olika objektiv. Någon test av 18-210 hittar jag inte.

Du skriver INTE vilka bokstavskombinationer dina objektiv har, så omöjligt att ge en rekommendation. Det finns flera varianter 18-55 med väldigt olika kvalité, de senaste är bra, de äldre inget att ha. Samma svar på 18-135, det finns minst 2 olika versioner. Generellt brukar inte billiga zoomobjektiv med stort zoomomfång ha speciellt bra bildkvalité, så jag skulle bibehålla 18-55 om det är den senaste STM varianten.

Själv har jag bytt från 15-85 mm till 16-35 mm och saknar 36-85 mm väldigt sällan, njuter av den fantastiska bildkvalitén i stället.

Här är lite tyska reviewer, utan skön omskrivningar:

Senast ändrad:
Med tanke på åldern på 300D eller 450D är det sannolikt en äldre 18-55. Hur som helst är 450D nog svårsåld oavsett pris då den idag inte erbjuder bättre bildkvalitet än en mycket kompaktare kamera och då kommer folk nog fota med mobilen eller en kompaktkamera istället. Skall du undvara ett objektiv är det dock nog 18-55 du skall sälja. Egentligen är dessa kitobjektiv inte skit rent optiskt (inte så roliga heller) men med så liten blandare blir de ändå nästan diffraktionsbegränsade. Ffa är det så att varje man som köpt en instegskamera har köpt med kitobjektiv så marknaden simmar i dem. Då är utbudet enormt och efterfrågan låg.

Håller med om att åldern på kamerorna inte gör dem särskilt attraktiva och enda anledningen att köpa en sådan som jag ser det är ifall det följer med nåt användbart objektiv, som sannolikt är mera värt än kamerahuset. Tråkigt men sant för dem som vill sälja ett kamerahus.

Som nämnts finns det flera varianter av 18-55 och de nyaste varianterna med både bildstabilisering (IS) och tyst och snabb stegmotor (STM) är betydligt bättre än andra varianter.

Teleobjektivet känner jag inte till, det närmaste jag hittar med Google är EF-S 18-200 IS men det är ju lite kul att det går ned ända till 18mm i brännvidd, vilket gör det väldigt universalt. Rent generellt är det väl lite större risk för olika former av distorsion och skärpa ju större brännviddsspannet är på ett zoomobjektiv.

Om det är ett EF-S 18-135 IS STM det gäller så anser jag att just det objektivet är det bästa och mest allroundmässiga objektiv jag äger, så det skulle inte jag sälja. Hela objektivet är gediget byggt med hög kvalitetskänsla och det är i princip bara en röd ring som saknas framtill. Men det är bara vad jag tycker, även om det lär vara populärt bland dem som filmar med sin kamera.

18-135 är ett STM. och det är ett 18-200 (inte 210). Ser inga beteckningar på det men det är nog ett IS utan STM.

Filma är en grej jag kommer att göra mycket, så 18-135 behåller jag då.

Säljer 450:n som bara hus då kanske...

18-135 är ett STM. och det är ett 18-200 (inte 210). Ser inga beteckningar på det men det är nog ett IS utan STM.

Den fullständiga beteckningen brukar vanligtvis stå på framsidan av objektivet, runt frontlinsen. Ibland döljs den av objektivlocket (dock inte på EF 50 /1.8 STM, där locket inte skymmer texten.)

Om kameran forttfarande fungerar kan den vara värd att behålla och att ha som reservkamera eller om man snabbt vill kunna växla mellan två olika objektiv eller något att ta till i situationer när man behöver en kamera som man inte är så rädd om. Jag köpte en EOS 1000D på en loppis för en hundralapp för precis det syftet. Den är ganska lik en 450D.

Den som är intresserad av en gammal instegskamera som 450D idag köper den nog för att ha en "riktig" kamera med låg prislapp och kanske för att ens barn skall få lära sig om foto. Men då vill man nog ha ett färdigt kit inkl något objektiv. Det är köpare av mer avancerade hus som gärna köper hus och objektiv separat.

Jag håller med. Köpa kamera utan objektiv gör man bara ifall man redan har objektiv som passar, annars är ju inte kamerahuset mycket att ha, och det var lite det jag menade med mitt första inlägg, folk är nog mer intresserade av objektiven än husen, för de åldras inte lika mycket. Men skicka med det där 18-55 på kameran annars, det är sannolikt ett enklare kitobjektiv och brännvidd och ljusstyrka överlappas med god marginal av ditt 18-135, så jag tror inte du kommer att sakna det. Jag har faktiskt gett bort mitt 18-55 som följde med kamerahuset jag köpte.

Vad är definitionen av ett kit-objektiv?
En fotograferande vän köpte en Canon EOS R5 med ett RF 50mm f/1.2 i ett kit.
Är således det objektivet ett kit-objektiv? Uppriktig fråga alltså.

"Kitobjektiv" har oftast en lite negativ klang, men det behöver inte nödvändigtvis vara ett dåligt objektiv för att det kallas kitobjektiv. Cyberphoto säljer t.ex. en Canon 5D mk IV tillsammans med EF17-40/4 L i ett "kit". (Tillfälligt slut visserligen)

"Kitobjektiv" har oftast en lite negativ klang, men det behöver inte nödvändigtvis vara ett dåligt objektiv för att det kallas kitobjektiv. Cyberphoto säljer t.ex. en Canon 5D mk IV tillsammans med EF17-40/4 L i ett "kit". (Tillfälligt slut visserligen)
Ja, jag såg en EOS R5 med RF 85mm f/1.2 på Rajala tror jag det var. Så det verkar vara en något luddig term.

Här är några kit-objektiv i mängden

Har du testat om 450D fungerar ihop med Canon webcam utility? Den finns inte med på officiella listan av kompatibla kameror, men det är ju gratis att testa.
Om den fungerar som webbkamera skulle det kunna öka värdet i dessa tider.
Beroende vad som är fel på 300D, så kan du ju även passa på att testa den också.

Jag har kört min gamla 100D som webkamera över ett år nu, fungerar hur bra som helst. Dock äter det grymt med batteri, så jag har köpt en dc-coupler för att slippa ladda stup i kvarten.

Om man ska strikta till kit-begreppet lite så är det en skillnad på de kits som tillverkaren sätter ihop och levrerar i samma låda och en kombination av kamerahus och objektiv som en eller flera enskilda återförsäljare väljer att sälja som ett paket, Jag tycker att kit-begreppet främst gäller det första fallet, och då kan det tänkas att det aktuella objektivet inte ens är tiullgängligt utanför kitet. I det senare fallet kan kombinationen vara ett resulltat av vad återförsäljaren tycker en lämplig kombination i bästa fall eller i värsta fall på grund av ett lageröverskott av ett visst objektiv eller kamerahus.

Jag kan uppenbarligen inte läsa, den gamla kameran är en 500D inte 450. Har testat den med EOS webcam utility och den funkar inte (den nya funkar fint).

Det 18-200-objektiv jag har är ett IS, inget STM.

Men jag tror jag ska försöka sälja 500:an med 18-55 från 300:an. Kanske inte blir världens kioskvältare eftersom det inte ens har IS.

Om man ska strikta till kit-begreppet lite så är det en skillnad på de kits som tillverkaren sätter ihop och levrerar i samma låda och en kombination av kamerahus och objektiv som en eller flera enskilda återförsäljare väljer att sälja som ett paket, Jag tycker att kit-begreppet främst gäller det första fallet, och då kan det tänkas att det aktuella objektivet inte ens är tiullgängligt utanför kitet. I det senare fallet kan kombinationen vara ett resulltat av vad återförsäljaren tycker en lämplig kombination i bästa fall eller i värsta fall på grund av ett lageröverskott av ett visst objektiv eller kamerahus.

Detta förklarar saken/frågan. Om de säljs i samma kartong så borde det avses som kit-objektiv.

Jag kan uppenbarligen inte läsa, den gamla kameran är en 500D inte 450. Har testat den med EOS webcam utility och den funkar inte (den nya funkar fint).

Det 18-200-objektiv jag har är ett IS, inget STM.

Men jag tror jag ska försöka sälja 500:an med 18-55 från 300:an. Kanske inte blir världens kioskvältare eftersom det inte ens har IS.
STM och USM-motoerna är väl framför allt tystare än en konventionel fokusmotor, vilket är en fördel vid filmning med ljudupptagning, men annars spelar det kanske inte så stor roll. I och för sig antyder STM indirekt att det rör sig om ett nyare och modernare objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar