Annons

Är det skit på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser klart ut som støv på sensoren. Du kan teste et bilde med minste blender, da blir støvkorn helt skarpe.
 
Det kan du ta bort själv. Lås upp spegeln (vet inte riktigt var i menyerna detta finns på en Canon, se manualen). Blås sedan försiktigt med en rengöringsbälg eller en "öronblåsa" (sådan som man sköljer öronen med, finns billigt på Apoteket och bör lämpligtvis aldrig vara använd till örontvätt).

Hjälper inte det, kan hända att smutset sitter fast, kan man putsa försiktigt med en ren linsputsduk (microfiberduk).

Akta dig bara för "tejpmetoden" och andra halvsuspekta metoder.
 
e det vanligt att få smuts på sensorn? eller man ska bara se till å välja rätt objektiv från början
 
Ja, det är något alla DSLR-ägare med mer än ett objektiv får lära sig att leva med. Sök på forumen, det finns hur många trådar som helst om detta med sensorrengöring och sensordamm.

Själv är jag nog rätt "slarvig" vid objektivbyten. Byter ofta utomhus även om det blåser och så, så jag rengör nog min sensor ungefär var 14:e dag (ibland oftare om det är torrt och dammigt ute) under de perioder då jag fotar mycket. Är man mer moggrann och alltid håller kameran uppochner, bara byter i hyffsat dammfri miljö etc så klarar man sig nog med färre sensorrengöringar.

Å andra sidan tar det bara ett par minuter att blåsa rent sensorn så när man väl kommit över "skräcken" för att råka göra fel och förstöra kameran så går det lika smärtfritt och blir lika rutinmässigt att rengöra sensorn som att borsta tänderna.
 
Om man har skit på sensorn och det inte räcker med att blåsa och man inte riktigt vågar gå på med rengöringsdukar, vad kostar det då ungefär att lämna in för att få det fixat? Har en canon.
 
om du bor i skåne finns det ett företag i malmö som heter kamerateknik eller fototeknik eller liknande

tror de tar 600kr eller så. de har varit canon service center innan
 
Tänkte bara tipsa, vet att andra redan skrivit det här(det var så jag lärde mig).

En bollpump för öronsköljning, kostar 26kr på apoteket(stog ej i hyllan, fick fråga en expedit).

Ställde in "sensorrengöring på kameran. Höll den upp-och-ner och blåste ett par gånger, tyckte inte det var specillt högt "tryck" från pumpen, trodde inte det skulle funka. Men efteråt var det inte en endaste fläck kvar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.