Optik är läran (vetenskapen/kunskapen) om ljusets utbredning etc.
Optik är inte en "apparat".
Man har inte "en optik" på sin kamera.
Analogt: Teknologi är läran/vetenskapen/kunskapen om olika sorters teknik.
Jag har också retat mig på det där med att använda ordet
teknologi när man menar
teknik, men jag gissar att det är något som håller på att luckras upp i språket, och det verkar komma från engelska, där skillnaden redan är utplånad. Visserligen heter
teknologi fortfarande
technology, men
technology i den betydelsen verkar vara vikande för
polytechnics, så att institutioner liknande dem som förr kallades
technological institute, numera kallas någonting med
polytechnical eller
polytechnics. Betydelseglidningen är på väg in i svenskan också, även om vi inte har fått någon motsvarighet till mångtekniken i språket.
Så om jag har lust får jag fortsätta reta mig på att folk använder ord som egentligen borde betyda något helt annat än vad de menar, och där kommer ju också linsen in när man menar objektivet. Och i strikt mening var
objektiv ursprungligen inte ett substantiv, utan i den mening som vi använder det är det en förkortning av ett uttryck som tydligen var för långt,
objektivlins, för att särskilja det från
okularlinsen. När såväl objektiv som okular blev mer komplexa optiksystem togs
lins helt enkelt bort ur sammansättningen, så i strikt mening är ordet
objektiv bildat på lika tveksamt sätt som den här användningen av ordet
lins. Men språk bygger inte på logik, och naturliga språk utvecklas efter hur folk talar, så nu säger vi
objektiv om linssystemet framför kameran som vi riktar mot objektet, och vi kallar linssystemet som vi sätter mot ögat
okular. I engelskan har man ett enklare språk och kallar objektivet
lens och okularet
eyepiece, analogt med
mouthpiece för trumpetmunstycket och
earpiece för den lilla grejen man stoppar i örat för att lyssna, och som ibland kallas hörlur, men där många vill ha mer specifika begrepp för olika sorters hörlurar.
En sak som ändå är viktig på ett sånt här forum är att den som ställer frågor i regel kan förutsättas inte behärska vårt inlärda fikonspråk om grejerna vi använder för att göra bilder och tekniken vi tillämpar när vi fotograferar. Att en nybörjare frågar om
lins, som vi kanske tycker rätteligen borde kallas
objektiv, borde inte vara orsak att komma med spydigheter eller göra sig lustig över att den okunnige inte behärskar vårt lingo. Okunnigheten är ju grunden för att frågan alls ställs, och man ställer frågan för att få veta mer. Vår uppgift här borde vara att så bra som möjligt ge ett svar på frågan, och om vi inte vill svara på den, hellre avstå än att komma med gliringar som inte hjälper den som ställde frågan. Självklart kan det vara på sin plats att också förklara begreppen.