Jag vet så klart inte var ts i den andra tråden hämtade sitt uttryck "lins", men det har förekommit om objektiv också förr, så det är inte nytt alls. När jag började fotografera förekom att man använde "gummilins" vid filmning, och "Gummilinse" var ett korrekt begrepp på tyska, vilket det kanske fortfarande är.
Och fortfarande är det många företag som annonserar sina produkter under mystiska namn, som exempelvis
telelins. I det fallet är det inte frågan om en lins i betydelsen objektiv, utan det är en tillsats som fungerar som en kikare och ändrar brännvidden. Uttrycket "makrolinser" förekommer också allmänt i handeln, även om det för det mesta stavas med c i makro i stället för k. Där är det ju snarare linser det handlar om, men att en nybörjare lätt kan bli förvirrad av begreppsförvirringen är knappast svårt att förstå. När sedan praktiskt taget hela industrin, ivrigt påhejad av media påstår att brännvidden multipliceras med 1,6 eller annan godtycklig siffra när man sätter den på en viss kamera, då är det ju inte långt till botten eller det fullständiga vansinnet.
Så lins för objektiv, det låter jag gärna passera, objektivets funktion är ju ändå i stort sett detsamma som en lins. Det är väl främst när det gäller kikare och mikroskop och liknande apparater där det är värdefullt att skilja mellan de olika funktionerna hos olika linser eller linssystem.
I alla händelser tycker jag att det är onödigt att raljera över att någon inte använder rätt terminologi, så länge branschen är full av såna här oklarheter. När man kan få för sig att det går att ändra exponeringen med reglaget "exponering" i bildbehandlingen, är ju ändå begreppet lins för objektivet en klart mindre groda.