Annons

Är det ok att konvertera färgbilder till svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Jag har kommit på en sak. Jag skulle faktiskt bli mer impad om nån konverterade en svartvit bild till realistiska färger :)

/Maverick

Precis det gjorde man i nån av fototidningarna nyligen. Man tog ett gammalt foto och gjorde om. Det blev riktigt bra!

Digital Foto för alla nr 1/2004 s40-41

(förväxla den inte med Digital Foto eller DIGITAL FOTO, det ska vara den där man testar Sony 828 och lär ut hur man gör ett ägghuvud!)
 
för mig är det en enkel ekvation. att sluta tänka på tekniken öppnar möjligheter för att låta bildkänslan tala. man lever bara 80 på jorden och om man ägnat 40 år av tiden för att lära sig kemiska reaktioner, silverjoners beteenden blablabla....då står man ju där....och bilden i sig är helt värdelös...jag tycker antalet fotografer som utvecklats så pass mycket med bildkänslan kan räknas på en hand...resten tycker jag skall lämna tekniken och försöka ta en bra bild först...
 
KGS skrev:
Precis det gjorde man i nån av fototidningarna nyligen. Man tog ett gammalt foto och gjorde om. Det blev riktigt bra!

Digital Foto för alla nr 1/2004 s40-41

(förväxla den inte med Digital Foto eller DIGITAL FOTO, det ska vara den där man testar Sony 828 och lär ut hur man gör ett ägghuvud!)

de heter väl "digitalfoto för alla", "allt om digitalfoto" och "digitalfoto"?
förvillande lika men inte exakt. ;o)

edit: hoppsan. ser att det här var ett rejält sidospår i ursprungsdebatten. läste bara de senaste inläggen slarvigt nog.. sorry.
 
Jo men när man ska köpa dem så står det Digital Foto på en (versalgement) och DIGITAL FOTO (versalt) på en och digital foto (gement) på den tredje. Två har samma form och en är mindre...

alla har nåt kul tillägg i mindre text "Din guide till bättre bilder"
"Allt om... för nybörjare och proffs"
resp "för alla" Fick kolla länge innan jag köpte de båda som har samma format idag... dessutom är innehållet i dem förtvivlat lika med nåt nummers förskjutning hit eller dit.

Men töserna på omslagen e fräscha ;-)

(Finns en särskild tråd om de här tidningarna, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10607)
 
Re: Hur kan detta vara ett dilemma?

Tonyeagle skrev:
Tänk er två fotografer som står på samma ställe och råkar se samma motiv. Dessa två väljer nu samma bildvinkel och exponering och tar sina bilder med sin utrustning. Fotograf ett har bara ett hus (Han är inte så rik kan vi säga). Fotograf 2 har två hus-ett med färg och ett med svartvitt. Fotograf två tar bilder med båda husen för han tror bilden kan bli bra på båda sätten. Fotograf 1 gör en svartvit kopia på datorn (på Jobbet) för han tror också att det kan bli snyggt i svartvitt. De svartvita bilderna blir nästan exakt likadana.
Förklara nu för mig varför fotograf 1 är mindre fotograf än sin kollega. Jag får inte ihop det!!!

Jag fattar inte varför vissa är så teknikfientliga!


Amen...!


Olle skrev:
för mig är det en enkel ekvation. att sluta tänka på tekniken öppnar möjligheter för att låta bildkänslan tala. man lever bara 80 på jorden och om man ägnat 40 år av tiden för att lära sig kemiska reaktioner, silverjoners beteenden blablabla....då står man ju där....och bilden i sig är helt värdelös...jag tycker antalet fotografer som utvecklats så pass mycket med bildkänslan kan räknas på en hand...resten tycker jag skall lämna tekniken och försöka ta en bra bild först...

Amen...!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.