hmmm...
vet inte varför jag ger mig in i diskussionen men jag gör det ändå..
har såå svårt att förstå varför så många anser att det är av ondo att bearbeta bilderna man tar- efter att man tryckt på knappen... allt handlar ju om ett hantverk, ändå från att man väljer bländare och olika tider tills att labbet trycker ut bilderna och där manipulerar färgerna- vilket de gör...(iallafall när jag jobbade på labb...)
Det enda moraliska man bör känna är isåfall emot sig själv, det är ju dina bilder- ditt hantverk, skit samma vad andra tycker!
Visst kan det kännas fånigt att klippa in bitar i bilder som inte fanns där innan men so what?
Inget jag pysslar med men jag anser att det är slutprodukten som är intressant...
Det är ju en enda stor maiulering egentligen- från att du tar upp kameran tills du kikar på bilderna... utvecklingen går framåt, nu har det gått längre än att fotolabben maipulerar färgerna innan svensson får sina bilder men jag fattar inte riktigt problemet?
Tycker du att det är fel att bearbeta dina alster i datorn- så gör inte det... personligen ror jag man går miste om en helt ny "fotodel", som är kul och intressant, moraliskt fel eller ej...
Som sagt: För mig är det slutprodukten som är det intressanta, hur du når dit är helt upp till dig... är bilden sen bra så är ju det toppen..jag menar... om du har två bilder- den ena är tagen analogt, men till viss del manipulerad i datorn, den andra gjort helt analogt och du inte kan se nån skillnad på dem, är den ena ändå bättre än den andre då? för att den är gjord i kameran?
Ps, till en del av din fråga... jag konverterar ofta bilderna till svartvitt datorn..men gå alltid in i nivåer och fixa till den sista biten, annars blir det lätt grått och tråkigt:-(
Hej hopp!!