Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det mycket fokus problem fortfarande med Nikon D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puolalainen

Medlem
Har beställt en ny D7000 från netonnet.se

Man läser om dessa ständiga fokus problem, lider D7000 fortfarande av dessa problem?

Har ett nikon 18-200 vr som jag tänkte para ihop med kameran, men nu börjar jag oroa mig att jag får skicka rubbet till nikon för justering av fokus.

Är detta vanligt med senaste batcharna av nikon D7000 som handlarna har i lager?

Senast ändrad:
Skulle tro att fokusproblematiken är överdriven, ty vanligen är det ju dessa personer som upplever problem som postar på forum o dylikt...

Min D7000 har funkar bra tillsammans med mina objektiv. Men om du skaffar objektiv med större maxbländare kan en fokusjustering bli aktuell (går att göra viss justering i huset, men detta kanske inte räcker alltid). Bak- eller frontfokus behöver inte bero på att kamerahuset är felaktigt, kan även vara objektivet. Eller så kan båda enheterna vara korrekta var för sig (korrekt inställd inom felmarginaler) - men tillsammans ger de ett icke fördelaktig resultat (fel inom felmarginalerna samverkar till ett större fel).

Jag hade riktiga problem med min som jag köpte strax efter att de släppte D7000.
Skickade in den två gånger tillsammans med objektiv, men den felfokuserade ändå så pass mycket att det var riktigt störande. Fokusjusteringen i kameran var inte tillräcklig och fungerar dessutom inte så bra på zoom-objektiv.
Tredje gången jag skickade in kameran bestämde sig Nikon för att jag skulle få en ny kamera istället vilket jag fick.
Den nya kameran hade jag inga problem alls med, funkade kanon, mycket bra kamera!

Så det kan ju vara så att det var de tidiga modellerna som var problematiska och att de löst problemet på de som tillverkats senare.

Jag har också en Nikon D7000, Har inga som helst fokusproblem med den. Skulle du få det är det bara att använda dig av öppet köp eller höra av dig till Nikon så fixar de problemet på ett eller annat sätt!

Lycka till med din nya kamera

Jag har också en Nikon D7000, Har inga som helst fokusproblem med den. Skulle du få det är det bara att använda dig av öppet köp eller höra av dig till Nikon så fixar de problemet på ett eller annat sätt!

Lycka till med din nya kamera

ok, tack för hjälpen, nu köpte jag i för sig en begagnad istället men i nyskick och med 2454 exponeringar på för 4000kr. men då vi kör blocketpaket på den så kan jag ju testa den i 24 timmar om den har dessa problem, men han som hade den har inte märkt av något problem i alla fall.

Tack för svaren allihopa, ska uppdatera när kaneran kommit fram imorgon eller på måndag.

Fick kameran igår, har gjort alla möjliga tester med mitt af-s nikkor 18-200vr, inte minsta problem med fokusen någonstans.

Jäklar vilken nice kamera det var också, tyckte den är milsvida skillnad mot d5200 i allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar