Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lönt att reparera Nikon FE2??

Produkter
(logga in för att koppla)

Berr_

Ny medlem
Vid städning hittade jag en Nikon FE2 som jag köpte på 80-talet. Jag satte i nya batterier men det är svart när jag tittar i sökaren.

Är det lönt att reparera kameran? Vart vänder jag mej i så fall?

Kan tyvärr inte hjälpa dig med tips på verkstad, men det är jag övertygad om att någon annan kan göra.

Däremot kan jag hjälpa dig men en enkel felsökning.
Vad händer om du ställer in slutartiden på M250?
Prova även med uttagna batterier.
Den tiden är mekaniskt styrd och borde funka även utan fungerande batterier.

Antar att kameran fungerade en gång i tiden då du slutade att använda den?
Om så var fallet kan det vara ett kontaktproblem. Inga läckande batterier = oxid?

Annars kan du ringa nedanstående för råd och prisbild.
http://www.lpfoto.se/index.php?d=REPARATIONER

Beträffande om det lönar sig får man nog ställa sig frågan om det finns ett egenvärde
i att ens gamla kamera kommer att fungera igen. Om ej blir det nog billigare att skaffa
något annat fungerande begagnat.

/Stephan

Dessa fina systemkameror betingar ju tyvärr inte längre något större värde på andrahandsmarknaden så hade du tänkt reparera den för att sedan försöka sälja den är det nog inte lönt.

Om du däremot tänkt använda den kan det naturligtvis vara en idé. Det är fortfarande så att reparationskostnaderna kan överstiga andrahandsvärdet men fördelen är ju att du får en nyservad kamera som ska hålla i många år. Skulle det dessutom vara så att kameran har ett affektionsvärde går det ju att väga in det också.

Att köpa ett annat exemplar begagnat är ju lite av ett vågspel eftersom det exemplaret också kan vara i behov av service efter ett tag (eller omgående om man har otur). Såvida man inte köper från en begagnathandlare med garanti så klart.

KR-Kameraservice brukar nämnas när det gäller reparation av bland annat Nikon.

Kameran borde fungera på den mekaniska tiden. Annars är det som sagt dålig kontakt i batterikammaren som kan vara boven.

Vid städning hittade jag en Nikon FE2 som jag köpte på 80-talet. Jag satte i nya batterier men det är svart när jag tittar i sökaren.

Om du befinner dig i stockholm så får du gärna svänga förbi Polhemsgatan 38 någon torsdags-kväll, där är vi ett gäng från Kungsholmens kamera klubb som inriktat oss denna dag på att laga och felsöka tekniska fotoprylar eller annat skoj, vi är ett gäng där som skruvat gamla kameror mer än några gånger...

Varför ska du reparera något som du kan köpa fungerande till ett bra pris? Titta på Tradera, Blocket och annat så får du se hur mycket dessa modeller kostar. Du kan säker köpa till och med bättre modeller för ett bra pris och de är fungerande.

Det finns ett ordspråk. Jag är inte så rik för att köpa billiga saker. Ja vill säga så här jag är inte så rik för att laga gamla saker.

Jag ställde in slutartiden på M250 och då fungerade kameran!! När jag sen ställde in "automatiskt" fungerade den där också! Verkar som att kameran behövde "leda till sig". Så en jättedum fråga från en nybörjare; var köper man filmrullar nu för tiden?

/Bertil

Jag ställde in slutartiden på M250 och då fungerade kameran!! När jag sen ställde in "automatiskt" fungerade den där också! Verkar som att kameran behövde "leda till sig". Så en jättedum fråga från en nybörjare; var köper man filmrullar nu för tiden?

/Bertil

Hej Bertil!
Det finns många säljare av film. Grattis förresten för att du fick igång kameran!

Du kan själv söka på Google. Tillhör du någon fotoklubb där du bor? I så fall kontakta dem för råd stöd gemensamma inköp. Kanske har de även ett fungerande mörkrum?

https://www.cyberphoto.se/foto-video/film?show=4003&sortera=

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1560702/kodak/svartvit-film-tri-x-400-135-36

Här är en som jag inte har testat men verkar vara bra i sortimentet.
http://www.brunosbildverkstad.se/c/fotografisk-film/120-film-83/svartvit-film-135/

LYCKA TILL!

Personligen handlar jag majoriteten av min film på macodirect.de sen finns brunosbildverkstad.se också som säljer mycket film både online och via deras butik i gamla stan i Stockholm. Blir ett mörkrum intressant så finns localdarkroom.com!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar