Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lönt att framkalla neg. film som exponerades för 5+ år sedan?

Produkter
(logga in för att koppla)

marelius

Medlem
I storstädningen hemma kom det fram ett 15-tal negativfilmer som legat exponerade minst 5 år i rumstemperatur men mörkt. Det är 135-film (Kodak Gold 200) och APS-film (också Kodak).
Är det värt att lämna in ens någon enda för framkallning?

Någon som har erfarenhet av liknande?

Den uppenbara frågan "varför vänta så länge" behöver vi kanske inte diskutera ;-)

John

Om det är värt det är väl upp till dig. Det beror väl på vad det är för bilder. Prova att framkalla ett par tre rullar och känn glädjen och minnena skölja över dig. Eller också inte....

Om det är värt det är väl upp till dig. Det beror väl på vad det är för bilder. Prova att framkalla ett par tre rullar och känn glädjen och minnena skölja över dig. Eller också inte....

Ja, det är ju just det som är frågan: ska jag vänta mig att det blir några minnen som kan skölja över mig eller är de troligen bortsköljda av tidens tand?

Tänkte samla lite input här på forumet innan jag bestämmer mig om det är värt att ta de första rullarna till labbet.

John

Ja, det är ju just det som är frågan: ska jag vänta mig att det blir några minnen som kan skölja över mig eller är de troligen bortsköljda av tidens tand?

Tänkte samla lite input här på forumet innan jag bestämmer mig om det är värt att ta de första rullarna till labbet.

John
Troligtvis kommer du utan några problem kunna se vad och vem som är på bilderna.
Troligtvis kommer också färgerna att vara lite förvridna.

I storstädningen hemma kom det fram ett 15-tal negativfilmer som legat exponerade minst 5 år i rumstemperatur men mörkt. Det är 135-film (Kodak Gold 200) och APS-film (också Kodak).
Är det värt att lämna in ens någon enda för framkallning?

Någon som har erfarenhet av liknande?

Den uppenbara frågan "varför vänta så länge" behöver vi kanske inte diskutera ;-)

John

Hej!
Precis som Erik svara så kommer det att bli bilder/rutor men att färgerna avviker lite.Vill bara tala om att jag framkallar med pro utrustning.Blir det aktullel så kontakta mig för mer info.

Rolf

Been there, done that... Inte bara färgerna förändras. även kornighet och dr försämras. Men visst blir det bilder!

Tycker absolut att du skall testa några rullar. 5 år, är i sig inte så lång tid. Och hade din film lite "hållbarhet" kvar så......
Tror inte alls att det behöver bli så dåligt. Och oavsett, så uppväger kanske både roliga och goda minnen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar