** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lönt att försäkra sin kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

hummlan

Medlem
En liten fråga från en glad amatör.
Kan man och är det lönt att försäkra sin kamera utrusting för ett försäkringsbolag värderar väl ned kameran varje år som går eller.
Mina prylar
Minolta Dynax 500si med
70-210 och 28-80 zoom ca 2år

Canon Prima105 pocketkamera ca 5år

2 st Pentax Spotmatic med
210 & 135 & 50 & 35 objektiv

Samt ett stativ

Det är ju lätt hänt att man blir av med utrustingen om man är ute och fotograferar.

Mvh Mikael Hummelgård

hummlan skrev:
En liten fråga från en glad amatör.
Kan man och är det lönt att försäkra sin kamera utrusting för ett försäkringsbolag värderar väl ned kameran varje år som går eller.
Mina prylar
Minolta Dynax 500si med
70-210 och 28-80 zoom ca 2år

Canon Prima105 pocketkamera ca 5år

2 st Pentax Spotmatic med
210 & 135 & 50 & 35 objektiv

Samt ett stativ

Det är ju lätt hänt att man blir av med utrustingen om man är ute och fotograferar.

Mvh Mikael Hummelgård

Det är en svår fråga för mig att besvara. Detta tror jag försäkringsbolagen bättre kan svara på. Men mitt intryck är att det kan svara sig att teckna en separat foto/kameraförsäkring på sin utrustning. Hemförsäkringen kan annars tecka in en del, om du inte har för omfattande utrustning eller att du har en viss inkomst från ditt fotograferande.

Men det skadar inte att teckna en egen försäkring, du är oftast då bättre rustad mot tjuveri på resan och totalhaveri. Dessutom är din egenandel ofta mindre när något sker. Men detta varierar också mellan försäkringsbolagen.

Kolla runt, och se vilka foto/kameraförsäkringar de olika bolagen har, och vad försäkringen täcker. Och givetvis vad en kostar. Räkna dock med en årspremie på runt 500-600 kronor.

fotohälsningar
Terje

Om man har allrisktillägg i hemförsäkringen så brukar det täcka kamerautrustning upp till 10000 kr eller liknande. Belopp därutöver måste specialförsäkras. De flesta bolag beviljar specialförsäkring enbart om du redan har hemförsdäkring i samma bolag.

Specialförsäkringen kostar typiskt 30-50 kronor per försäkrad tusenlapp och år. Svindyrt alltså. Dessutom måste man ha värderingsintyg på utrustningen från "fackman" (fotohandlare duger bra). Försäkringen tecknas per helår.

Jag har tecknat specialförsäkring hos Trygg-Hansa i samband med två Afrikaresor. När jag kommit hem från resorna har jag genast sagt upp försäkringen och då fått tillbaka resterande delen (typ 90-95% !!!) av årspremien. Väldigt omständligt, men visst kan det ibland vara skönt att ha försäkring.

Jag har trygg-hansa som bolag och har tecknat ett tillägg som ersätter skador/ förlust som sker utanför hemmet. Ersätter upp till 35000:- för en 10-20:- extra i månaden. Kolla upp det!!

Jag har en allriskförsäkring som gav mig 4000 kr minus självrisk för min gamla Nikon FE. Jag tappade den i gatan på Mallorca. (Folksam)

Hej!

Jag har en sk tilläggsförsäkring till min kollektiva hemförsäkring på Folksam, som täcker ett värde på 30000kr. För ett tag sedan tappade jag kameran och objektivet när jag var ute. Jag ringde Folksam och anmälde skadan och skickade sedan utrustningen till Proflex AB i Sthlm. Folksam godkände det hela och jag behöver nu bara betala självrisken på 1200kr istället för hela reparationen som skulle gå på 5200kr...

Så min rekommendation är naturligtvis att du försäkrar utrustningen!

Mvh Stefan

Försäkring från Folksam

Jag blev bestulen på min kamera som jag för ett ögonblick hade lämnat i en olåst bil under tiden vi packade ur. Kamera var försäkrad med Allrisk ifrån Folksam som är en slags "drulleförsäkring" och är ett tillägg till hemförsäkringen.
Efter att ha läst på forumet så hade jag inte så höga förhoppningar men jag skrev ner det värde som mina grejer hade kostat om jag köpt dem begagnade här på fotosidan, skickade med alla kvitton och anmälde till försäkringsbolaget.
Jag fick ut precis vad jag hade krävt, drygt 17.000 minus självrisken. Så visst kan det fungera bra med försäkringar också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar