Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var försäkra man kamera utrustingen?

Produkter
(logga in för att koppla)
40 tusen i ersättning låter mycket men är inte det om du är på semester.
Låt säga dessutom en skidsemester. Ngn stjäl bilen under tiden du är på restaurang och på väg hem.
Då skall dessa 40 räcka till ALLT i bilen, skidor, kläder, pjäxor, kamera osv...
I det fallet så kan du ha en sakförsäkring speciellt för kameran eller skidorna. Då faller alltså 2 försäkringar ut. Vet inte om det är dubbla självrisker, det är nog inte omöjligt.

Har du olika bolag på bil & hem, & de slår sönder rutan och sjtäl ngt i bilen får du också 2 självrisker. Samma bolag betyder 1 självrisk.

Man får läsa det finstilta och begära allt de lovar svart på vitt.

40 tusen i ersättning låter mycket men är inte det om du är på semester.
Låt säga dessutom en skidsemester. Ngn stjäl bilen under tiden du är på restaurang och på väg hem.
Då skall dessa 40 räcka till ALLT i bilen, skidor, kläder, pjäxor, kamera osv...
I det fallet så kan du ha en sakförsäkring speciellt för kameran eller skidorna. Då faller alltså 2 försäkringar ut. Vet inte om det är dubbla självrisker, det är nog inte omöjligt.

Har du olika bolag på bil & hem, & de slår sönder rutan och sjtäl ngt i bilen får du också 2 självrisker. Samma bolag betyder 1 självrisk.

Man får läsa det finstilta och begära allt de lovar svart på vitt.

Men i detta fallet så tror jag det går på bilförsäkringen och inte allrisken.. helt säker är jag dock inte. Sedan skall man också kolla hur exempelvis kamerautrustnignen skall förvaras.. ex gäller försäkringen för kameror som ligger i en låst bil? Eller när man lämnar den på hotellrummet, behöver man kanske då förvara den i rummets kassabox för att den skall gälla.

Men i detta fallet så tror jag det går på bilförsäkringen och inte allrisken.. helt säker är jag dock inte. Sedan skall man också kolla hur exempelvis kamerautrustnignen skall förvaras.. ex gäller försäkringen för kameror som ligger i en låst bil? Eller när man lämnar den på hotellrummet, behöver man kanske då förvara den i rummets kassabox för att den skall gälla.

Ringde och frågade om det jag hade täckte kamerautrustning. Om jag tappade kameran i golvet, brand, stöld, osv, och det var inget snack om saken. Man kanske ska ta och kolla igen för att vara säker.

Bilförsäkringen täcker bilens skador(helföräkr) och de skador du åsamkammar mha bilen(halvförsä) och de saker som hör till bilen, inget annat. Vilket innebär att om du har bilförs i bolag 1 och hemförsäkr i bolag 2 = 2 st självrisker.

Ringde och frågade om det jag hade täckte kamerautrustning. Om jag tappade kameran i golvet, brand, stöld, osv, och det var inget snack om saken. Man kanske ska ta och kolla igen för att vara säker.
Sälert, men problemet vid stöld är om de tar mer än 1 sak. Låt säga era resväskor & kamera & sprit. De 40 skall räcka till ALLT. Är det värt mer så får du 40 och sedan är det stopp.

För en familj så räcker det inte speciellt långt, speciellt om nu redan kameran är värd 40.

Tecknade själv allrisktillägg på min hemförsäkring när jag köpte kameran, skulle enligt dem täcka skador på både kamera och "andra prylar i hemmet", så om jag skulle spilla kaffe över macbook'en eller tappa tv'n i golvet skulle det gå på samma. Stöld sa de skulle gå på "vanliga" hemförsäkringen.

Har förvisso bara en A300 med lite extrautstyr, men ändå, kanske får några kronor tillbaka om något händer.

Tilläggas bör att försäkringen kostade 200kr/år, dvs ~16,7kr/månad, med en självrisk på 1200 så det kan nog vara värt det!

Sa de verkligen I hemmet.
Allrisken bör även gälla utanför hemmet om jag kommer ihåg rätt.

Den gällde i Australien för mig.
Höll kameran i handen när jag blev påkörd av ett fordon, och vaknade på ett sjukhus efter att ha varit medvetslös en tid.
Kameran höll, men objektivet gick sönder. När jag kom hem skickade jag in det för lagning, det lagades på så sätt att dom skickade ett sprillans nytt i kartong, och priset för att laga täcktes av allrisken i hemförsäkringen. Ingen självrisk...

Det här har jag provat helt nyligen. Har en Villa/Hemförsäkring hos Länsförsäkringar, i den ingår en Allriskförsäkring upp till 35000. För en månad sedan ungefär så råkade min Canon EOS 40D med batterigrepp, vinkelsökare och EF 17-40/L få ett litet dopp i havet och stendog. Vinkelsökare och objektiv hade ca 4 år på nacken, kamera och batterigrepp mindre än ett år (köpte dem i slutet av oktober förra året). Kamera och batterigrepp ersätts till nuvarande nyanskaffningspris, vinkelsökaren och objektivet landar på ungefär en tredjedel av nyanskaffningsvärde. 1500 i självrisk.

Det är inte gratis att råka ut för, men jösses vad skönt att ha ett försäkringsbolag med sig när det händer...

Jag egenförsäkrar numera.
Bil: 5 år gml. bara ansvar.
Kamera: ca.35k nada
bÅT; ca 400k bara ansvar och innbrott.

Varför?För många druller har dragit försäkringskosnaden sky high.

Senaste 20 år har jag räknat på detta. Sparad belopp= reduserad premie.
Jag tjänar lika mycket på att vara försäkringssellskap som t.ex Trygg eller Svenska Sjö.
Lite marginal måssta man ha förståss....
..och när jag blir en gammal drulle; skall jag tänka om....

I fallet, med att sakförsäkra en kamerautrustning är just problemet att värdet skrivs ner ganska snabbt här.. så även om du exempelvis har köpt en Nikon D3, försäkrat den för fulla värdet den hade vi inköpet.. och du drygt ett år senare tappar den, blir av med den.. så får du ut det aktuella marknadsvärdet då.. som inte är nyvärdet på kameran.
Jag ser inte problemet. Du blir av med en ett år gammal D3 och kan köpa en fabriksny D3 för ersättningen från försäkringsbolaget. Är väl det som är poängen med en försäkring.

Jag ser inte problemet. Du blir av med en ett år gammal D3 och kan köpa en fabriksny D3 för ersättningen från försäkringsbolaget. Är väl det som är poängen med en försäkring.
Problemet är att marknadsvärdet för en ett år gammal använd D3 väl inte är detsamma som nypriset vid samma tillfälle?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar