ANNONS
Annons

Är det läge att byta till Canon nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

sla

Aktiv medlem
Har fotat Nikon, sedan barnsben, nu digitalt med D200 och har varit sugen på en D2X. Jag tycker att High speed läget passar mig utmärkt med tanke på fågelbilder.

Och så kommer Mark 3an

Men nu vet i tusan om det inte är dags för systembyte, visst jag förlorar lite cropfaktor vid fågelfoto, men 10 b/s, IS i långtelegluggarna...Censorrengöring...

Känns som Nikon halkar efter...

Ngn åsikt ngn

Stefan

sla skrev:
Känns som Nikon halkar efter...
Så är det alltid.

Nikon blir omåkta av Canon
Canon blir omåkta av Nikon

i all oändlighet.

känner ma sig....

missnöjd med sin utrustning, så klart det man ska byta system!

är du nöjd, behåll den!

mitt val var en D2x har såpass med Nikon optik så min eknomi (läs frun) tillåter inte ett byte!

Skulle gärna provar Canon men.....!

som sagt är du missnöjd, byt!

--J--

Arbetsmässigt vete tusan om du kan jämföra d200 med d2x?!

Varför har du inte bytt redan isof ? 1d m2 har ju 8bps. visst bara 8mp men 2mp hit och dit...beroende på vad du ska göra med grejerna du producerar.....

Några fråor bara att lura på ?

Har själv kännt att m3 är vad jag önskar åxå...men kan inte klaga på d2x..det är bara 2 saker jag vill ha mer av...Snabbhet och buffert.
och mindre/snyggare av brus från 320iso och uppåt.

Och det måste ju bara komma i nästa nikon...

Personligen så skulle jag använda 10fps rättså sällan.. troligen fler gånger när slutartiderna är långa ( för att jag vill få en ok frame bland många oskarpa..) än med korta tider..

Vilka olika fps.mode har III,an ? Finns det ett 3fps och 5fps kanske ?

Jag väljer hellre 5fps än 10fps,, om inte III,an har båda såklart :)

Jag fotar själv hellre på 3fps än den högsta frekvensen jag har i min 1D.. men dock så är 3fps lite för låg frekvens när det kommer till fåglar och snabba rörelser.. 5fps & 6 fps är nära idealet i mitt fotande iaf:)!

Jag upplever att naturen generellt (fåglar, insekter, vind i blommor osv osv..) har en slags rytm och takt som kräver tid mellan exponeringarna.

En himla massa att få upp i datorn också när man fotar raw..

Jaja, fin kamera är det nog alla kategorier !

Byta till canon för att huset är snabbare.. hmm,, hade knappast slagit mig om jag hade Nikon. Om det däremot handlar om att IS objektiven är fler och bättre, huset är snabbare och sensorn är långt bättre (säger inte att ngt av detta är sant,, bara så det är sagt..) ja då förstår jag systembyte. men inte annars, tror jag.

MVH Niclas,

På MK3 så kan du själv registrera hur snabb du vill att High och Low seriebilds tagning skall vara.
Så om du vill ha 8 fps på high och 2 på low så är det bara att knappa in det på Cfn III 16

Visst blir man sugen på att uppgradera men Mk2N duger gott för mig så länge.
När jag sålt tillräckligt med bilder för att köpa en Mk3'a så kanske, men det finns så mycket annat som man vill ha också.

Spännande. Då tar jag en sån. + Ett extra batteri och ett 16MB minne tack :) !

Hehe, skämt och sido. När min 1D är död (snart?) så kanske jag skall fundera på en MIII.

MVH Niclas,

Re: Re: Är det läge att byta till Canon nu?

Calle S skrev:
Så är det alltid.

i all oändlighet.
Är det därför du har bytt från Nikon och köpt en 5D?

Det verkar inte bättre! Om inte så bör man väl byta till en bättre Nikon........som inte finns än ;)

Skämt åsido, jag börjar misströsta när det kommer till Nikon och brusproblematiken.

Re: Re: Är det läge att byta till Canon nu?

Calle S skrev:
Så är det alltid.

i all oändlighet.

I modern tid blev Canon omåkt av Nikon 1999 då Nikon presenterade den första användbara dslr D1.
Efter Canons replik på den omkörningen har Nikon aldrig hunnit ifatt.

Enligt min privata åsikt i alla fall. Så det är alltid läge att byta till Canon:)

Alltså är det idag bara ren ovetskap och leder in till en på sikt dyrköpt historia,, om man väljer Nikon alltså.. hehe :) !

EDIT: Kunde inte låta bli, igen

Re: Re: Re: Är det läge att byta till Canon nu?

Photocon skrev:
I modern tid blev Canon omåkt av Nikon 1999 då Nikon presenterade den första användbara dslr D1.
Efter Canons replik på den omkörningen har Nikon aldrig hunnit ifatt.
Nu riskerar det här att bli en vs-tråd, men i och med D200-huset är Canon omåkta. Min 5D är fantastisk på många sätt, men huset är gammalmodigt. Som Windows 95 kontra Vista eller OSX, typ. Men den har FF...

Skämt åsido, jag börjar misströsta när det kommer till Nikon och brusproblematiken.
Om man ser det som ett problem så blir det så, ja. Nya 1D verkar ju ge helt absurt lågt brus, men Nikons kameror är ju inte dåliga för det. När brus väl syns så får det gärna vara snyggt (se snyggbrustråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73515). Fotar man mycket vid vansinniga ISO-tal så är det ju Nikon inte mycket att hänga i granen, men annars så:)

Man kan inte få allt i samma kamera tydligen. Jag är själv en hög-ISO-användare som nog tar 90% av bilderna över ISO 800 med D200, och visst syns det, men det stör nästan aldrig. ISO 800 med 1D MkIII lär väl brusa som ISO 200 på D200 skulle jag tro.

Calle S skrev:
Tror inte att så väldigt många andra egentligen använder mer än ISO400. Brusfrågan är nog för många samma felsökningsfaktor som svaj på skivspelare och frekvensomfång på kassettdäck var när hifi-hysterin pågick som värst på 80-talet:)

Jag har gjort många jobb med mina D100:eek:r på ISO3200. Brusigt som ett sandtag, men användbara bilder. Jag är ju uppvuxen på Tri-x, och sedan negativ färgfilm. Det var ingen dröm, direkt... Då blev jag till och med impad av D100 med de erfarenheterna.
Prexis! Jämför man med film så är ju även D100 lågbrusig, även om bruset är fulare. Det glöms gärna bort dock. Det vi ser nu är en helt makalös utveckling när det gäller lågbrusighet, och det är lite konstigt att inte mer skit kastas på filmförespråkarna på den punkten egentligen.
Rejset mellan digitalarna är nu nästan löjligt om man jämför med film, men visst är det trevligt att det blir bättre. Vem skulle inte vilja kunna ta brusfria bilder med ljussvaga objektiv?

OT..

Den som verkligen studerar analogt korn parallellt med digitalt brus ser rättså snart att brus och korn inte ens egentligen borde jämföras eller likställas..

Om vi utgår ifrån en hypotetiskt genomsnittlig "brusnivå på 50%" och en bild med "analogt korn på 50%".. Det blir helt uppenbart att 50% med digitalt brus "stör" mer än 50% analogt brus.

Digital simulering av analogt korn har ju blivit affär på många sätt.. pga de uppenbara olikheterna i korn och brus såklart.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar