Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det klokt att köpa analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Är det vettigt att köpa detta för 6500:- idag? Det är det pris jag får det för. Ska jag slå till eller spara ihop till en D70?

F100 är ju betydligt mer kamera än D70 förutom den digitala biten då.

Edit: Glömde visst länken.....
F100
 
Begangnade analoga kvalitetsprodukter är klokt att handla idag. Det tillverkas ju just ingenting nytt så vi mekaniska bakåtsträvande nördar lär ju få slita på det som finns i all evighet. Om tio år är kommer det troligen att kosta mer. Handla!

Edit: Har aldrig hållit i en F100, så jag vill inte kommentera exemplet. Kolla runt lite vad de kostar begagnade!
 
Senast ändrad:
jag har kollat på en hel del, 4000kr utan MB 15 verkar vara den övre gräns där de blir sålda ganska snabbt. Över 4000 verkar de bli kvar.
 
Tja... Du får en blixt och en motor för 1500 till. Om ditt fotograferande är värt det vet du bara själv. Dessutom påverkar skicket, alla begagnade grejor är olika.
Alternativt en beg D70.
 
Det är alltid vettigt att köpa en analog kamera, och nu är de billigare än någonsin. Huruvida just detta exempel är bra eller inte kan jag inte uttala mig om, men jag kan ge dig lite förslag om vad du bör tänka på.
Om du vet vilket digitalt system du vill ha, köp en analog av samma märke så att du kan använda objektiven till bägge kamerorna. Utvecklingen på digitala systemkameror går mycket snabbt, så mitt förslag är att starta med en billigare och invänta utvecklingen lite. Just nu finns många som vill byta upp sig från sina canon eos 300d och eos 10d, dessa kan du få relativt billigt. Canons kameror ger mindre brus vid högre iso pga deras cmos teknik, vilket kan vara att föredra. Dessutom har de kommit längre när det gäller fullformatssensorer 24*36 mm och tycks befästa sitt övertag när det gäller digitala profs-kameror. Jag vet att många Nikon-frälsta kommer att ha invändningar, men fakta talar sitt tydliga språk.
 
Köp en digital systemkamera för Guds skull, det är mitt tips. Inlärningskurvan/utvecklingskurvan är så mycket brantare, du kan se resultaten av dina handlingar direkt på plats, ändra och justera. Chansen att du kommer hem med bilder du är nöjd med är mycket större, något som är både roligt och motiverande.

Visserligen är det inget fel på analoga kameror och man kan ju som sagt få rätt hyggliga sådan för små pengar just nu. Men film och framkallning är knappast billigt i längden, en faktor som många gånger hindrat mig från att fotografera så mycket som jag egentligen velat.

/Joakim
 
Om du vill vara seriös i ditt fotograferande måste du givetvis ha en analog kamera oxå. Vilket du skall börja med analogt eller digitalt avgör du själv. Detta paket du hittat på annons verkar vara i nyskick så jag hade satsat på det.En nästan ny analog kamera till det priset hittar du knappast igen. Titta inte på de priserna som gäller för yrkesanvända kameror. De skall kosta mycket mindre!!!
 
Måste man ta flera hundra bilder om dan då?
Jag har i alla fall aldrig ångrat att jag köpte en F100 istället för en digitalare! För mig handlar det mycket om känslan i fotograferandet. Har du en gång hållt i en F100 med vertikalgrepp börjar du fnissa när du känner på en D70... Synd bara att samma känsla som F100:an kostar 50 papp digitalt...

Edit: 6500:- för F100, vertikalgrepp och SB-28 är inget överpris om den är i bra skick, och det ser den i alla fall ut att vara... SB-28 kostar ju ofta runt 1500:- begagnad.
 
Senast ändrad:
Brejdol skrev:
Måste man ta flera hundra bilder om dan då?

Självklart inte, men ibland händer det att man vill och behöver göra det. Och då är det skönt att slippa tänka på filmkostnader och andra utgifter och istället kunna plåta på tills man är nöjd.

För att detta inte ska bli en sedvanlig vs-tråd om vilket som är bäst så kan jag påpeka att jag själv är en analogentusiast. Är just nu inne i en perod där jag kör mycket svartvitt som jag framkallar själv. Men det innebär inte att jag inte kan se fördelarna med den digitala tekniken.

Men det är klart, knäpper han bara ett par rullar om året så går det utmärkt med ett analogt hus. Fast då är ju frågan om han ens behöver en F100.

/Joakim
 
Köp analogt

D klart du ska köpa analog systemkamera. Det är inget snack om saken. men du bestämmer, köp det du känner starkast för, men jag rekommenderar analogt.

Har läst alltför många inlägg här på FS där digitalägare har problem med sina kameror pga kyla, objektiv byte, error, virus mm :)
Återkommande ständiga klagomål på sina nyinköpta kameror.
Vänta med digitalköp till dom blir hållbara, lika hållbara som dom analoga. Det är mitt tips.

Jag kommer också att köpa en digitalsystemare, men inte förrän dom är tillräckligt bra och pålitliga. Och det är dom inte idag tyvärr.
Och jag kommer ha ett digtalhus som komplement i framtiden

Och nu kommer många av er digitalfreaks säga att jag har fel mm, men har jag det?

/ Jim
 
Hm, dom gånger jag behövt ta flera hundra bilder har någon annan naturligtvis betalat för filmen. Vi fotar väl alla på olika sätt antar jag!

"Men det är klart, knäpper han bara ett par rullar om året så går det utmärkt med ett analogt hus."

Låter ju inte som om du är någon analog-entusiast direkt va..?
 
Varför då? Är inte digitala kameror seriösa skriver Liax........

Svar: Att vara seriös är att vara öppen för alla typer av fotografi , digitalt och med film! Liax!!!!! Läs texten riktigt innan du svarar. Jag skrev att man måste ha en analog kamera oxå! Det betyder i klartext att man givetvis har en digital kamera oxå!
 
Naturligtvis ska Anders köpa en kamera som passar hans sätt att fotografera. Men också en kamera som han gillar och känner sig bekväm med. Och är det en analog kamera ska han självklart köpa en sådan.

Är man en amatörfotograf som plåtar mer sporadiskt men ändå vill ha en fin kamera så kan man göra riktiga klipp idag. Utan tvekan. Spelar dessutom kostnaderna för film och framkallning mindre roll så är det väl bara att slå till.

Om man däremot fotograferar regelbundet, ja kanske varje dag, så finns det oslagbara fördelar med den digitala tekniken. Jag tänker inte rabbla dessa här, det har gjorts tillräckligt många gånger tidigare.

Ja detta är i alla fall min uppfattning.

/Joakim
 
Brejdol skrev:

Låter ju inte som om du är någon analog-entusiast direkt va..?

Eftersom 75 procent av alla mina bilder så här långt är tagna med film, och eftersom jag äger 5 anloga kameror, varav en nyinköpt helmekanisk och helmanuell från 70-talet (min favorit), och två små digitala pocketkameror så är jag väl ett digitalfreak av Guds nåde då. Mina 20 rullar film i kylskåpet och de nyanvända framkallningsprylarna i badrummet förstärker väl förmodligen detta faktum...

/Joakim
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Varför då? Är inte digitala kameror seriösa skriver Liax........

Svar: Att vara seriös är att vara öppen för alla typer av fotografi , digitalt och med film! Liax!!!!! Läs texten riktigt innan du svarar. Jag skrev att man måste ha en analog kamera oxå! Det betyder i klartext att man givetvis har en digital kamera oxå!

Jag läste din text och fattade varje ord. Du skriver. "Om du vill vara seriös i ditt fotograferande måste du givetvis ha en analog kamera oxå". Alltså kan man enligt din retorik inte vara seriös om man inte har en analog kamera också, det "måste" man nämligen ha för att vara "seriös". Underförstått är inte digitala kameror seriösa. Du borde kanske tänka på vad du skriver i fortsättningen.

/Joakim
 
Min åsikt vad gäller DSLR vs. SLR

Många veteraner som länge hållt sig till sina analoga system har alltid rynkat på pannan då man pratat och nämnt ordet digitalkamera till dom. Många anser att bildkvaliteten inte är tillräcklig för att den ska gå att jämföra och vara värd att gå över till. Jag må ha liten erfarenhet men jag säger som svar till det: BULLSHIT! Japp, tycker det är skitsnack och det går visst att jämföra med kvaliteten som en DSLR kan ta i dag med en vanlig SLR.

Sen priset på en DSLR är ett och endast ett stort engångspris enligt mig. Du slipper köpa film och VÄNTA på att dina bilder ska komma hem som kan ta flera dagar och hur kan du vara säker på att dom är bra tekniskt om du skulle vara nybörjare? Du kan ju förvisso köpa dig mörkrumsutrustning och framkalla dina svartvita bilder själv (för färg är ett helvete har jag hört att framkalla själv). Nackdelen som kan finnas då är att det också kan ta lite tid och kan vara jobbigt eftersom du har ju säkert inte en bild du ska framkalla själv utan säkert flera rullar (ja, jag vet, man kan välja ut... men...). Många känner ju också en tjusning i att vara i mörkrummet och rent av trivs där och kan spendera timmar där. Jag säger visst, vill du vara i mörkrummet och göra det själv så go for it! Annars skit i det och gör det enkelt för dig och köp en DSLR som kan ge minst lika bra bilder som film!

Well well, ju större upplösning ju större förstorningar kan du göra och jag anser att det är där det kan gå snett om du har digitalt, men är film mycket bättre om du gör stora förstorningar? Nja, blir nog grynigt ska du se och det blir grynigt med digitalt också om du gör för stor förstoring. Har jag inte rätt nni som är mera "proffs"?

Så, nu harj ag äntligen fått yttra mig för första gången om vad jag tycker om digitalt vs. analogt ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.