Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det fel på min Nikkor 50/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

rawwstein

Ny medlem
När jag fotar eller filmar mörka motiv med min nikon d90 så får jag någon slags imma i nedre delen av mina bilder. Samma sak händer när jag filmar skuggiga partier, då blir dem brusiga och vita. Jag testade att byta till kit-objektivet och då blev allt normalt. Men när jag sätter på Nikkor f/1,8 så får jag imma längst ner till höger.

Är det nåt fel på objektivet och vad ska man göra för att åtgärda problemet?
 

Bilagor

  • DSC_0226.jpg
    DSC_0226.jpg
    59.7 KB · Visningar: 626
Senast ändrad:
Det är nog svårt att säga vad som är problemet baserat på den bilden! Det enda jag ser är du har litet stökigt! :)

Lägg upp två bilder med de olika objektiven på ett något jämnare motiv, t.ex. en vägg.Ställ in kit-objektiven på 50mm och använd samma bländare.

Per.
 
Ok den första bilden är tagen med Nikkor f/1,8 50mm
den andra med kit-objektivet inställt på 50mm. Man ser tydligt att något är fel på den första bilden. Exakt samma sak dyker upp när man tar kort på andra mörka föremål.
 

Bilagor

  • DSC_0207.jpg
    DSC_0207.jpg
    17.9 KB · Visningar: 458
  • DSC_0209.jpg
    DSC_0209.jpg
    19.4 KB · Visningar: 461
Det som ligger närmast till hands ang. den översta bilden, är konstaterandet att 1) den är överexponerad och 2) ett problem tycks vara ströljuset som läcker in. Inget motljusskydd?
 
Standardsvar 1A: Ta av UV-filtret och prova igen.

Tillägg: Du har förresten inte använt samma bländare med båda objektiven, så det kanske är ett fel som bara uppenbarar sig vid stora öppningar. Blända ner 50:an till f/5 också och se om det blir likadant.
 
Bländarlammeller som hänger sig?
Det vore konstigt eftersom 50:an är använd vid största öppning i exempelbilderna. Vid ljusmätning och fokusering är objektivet vidöppet och bländar sen ner när bilden tas, vilket alltså inte sker alls vid största bländaröppning.
 
Jag gillar inte vad femtian presterar fullt öppen. Dåligt kontrast plus att vid vissa kontrastförhållanden mellan ljusa och mörka föremål, bildas ghosts(?) av, som jag tolkar det, för mycket ljusinsläpp. Däremot nedbländat ger gluggen fin-fina resultat. Har svårt att skilja den mellan 28mm och micro 55mm som ska vara bland det skarpaste. Dessa två på full öppning ger inte sådana fenomen. I.o.f.s. "bara" 2.8, men ändå...

Översta bilden på full öppning. Eftersom det blir samma bildvinkel motsvarande en 75:a på min D300, fick jag stå en bit ifrån. Därefter två utsnitt på fullöppning. Därefter två utsnitt nedbländat till f8.
 

Bilagor

  • 5018full.jpg
    5018full.jpg
    83.6 KB · Visningar: 257
  • 5018skylt.jpg
    5018skylt.jpg
    64.6 KB · Visningar: 258
  • 5018hörn.jpg
    5018hörn.jpg
    57.4 KB · Visningar: 258
  • 508skylt.jpg
    508skylt.jpg
    73 KB · Visningar: 260
  • 508hörn.jpg
    508hörn.jpg
    62.9 KB · Visningar: 261
Jag gillar inte vad femtian presterar fullt öppen. Dåligt kontrast plus att vid vissa kontrastförhållanden mellan ljusa och mörka föremål, bildas ghosts(?) av, som jag tolkar det, för mycket ljusinsläpp. Däremot nedbländat ger gluggen fin-fina resultat. Har svårt att skilja den mellan 28mm och micro 55mm som ska vara bland det skarpaste. Dessa två på full öppning ger inte sådana fenomen. I.o.f.s. "bara" 2.8, men ändå...

Översta bilden på full öppning. Eftersom det blir samma bildvinkel motsvarande en 75:a på min D300, fick jag stå en bit ifrån. Därefter två utsnitt på fullöppning. Därefter två utsnitt nedbländat till f8.

"Ghosts" som du kallar det är sfärisk abberation och är helt normalt för ljusstarka objektiv. Nästan alla, även de dyraste lider av samma fenomen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.