Annons

Är det fel på denna fisheye?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har man lång exponering hinner jorden att vrida sig runt sin axel, och då blir stjärnorna utdragna till streck. Ifall man har med en större del av himmlen, så att polstjärnan finns med, så går strecken förstås inte åt samma håll, utan man får de välkända cirkelbågarna - "startrails".

Går de alla åt samma håll så visar detta snarare att stativet eller stativhuvudet har glidit lite.
.

Nepp, har inte alls med det att göra. Såg ett annat exemplar som visade samma tendens. Det är nog objektivets egenskaper.
Har numera EF 8-15/4L och nu är stjärnorna åter prickar.

Astigmatism är ett linsfel som drar ut punkter till linjer. Har aldrig sett detta på något modernt objektiv.
.

Har man lång exponering hinner jorden att vrida sig runt sin axel, och då blir stjärnorna utdragna till streck. Ifall man har med en större del av himmlen, så att polstjärnan finns med, så går strecken förstås inte åt samma håll, utan man får de välkända cirkelbågarna - "startrails".

Går de alla åt samma håll så visar detta snarare att stativet eller stativhuvudet har glidit lite.
.

Hej !

Det påstås att jorden sakta vrider sej.
Det är nog sant.

Bilden bevisar det, ett antal av stjärnorna har en ring eller en bubbla åt ena hållet.
Detta visar att jorden snurrar runt.

Du har inte tittat ordentligt på bilden.

//MW

Hej !

Det påstås att jorden sakta vrider sej.
Det är nog sant.

Bilden bevisar det, ett antal av stjärnorna har en ring eller en bubbla åt ena hållet.
Detta visar att jorden snurrar runt.

Du har inte tittat ordentligt på bilden.

//MW

Samma slutartid och brännvidd men annan objektiv har inte denna bubblan. Får det jag är van vid med ett annat Samyangobjetiv samt samtliga Canonobjektiv, dvs små fina prickar..

Samma slutartid och brännvidd men annan objektiv har inte denna bubblan. Får det jag är van vid med ett annat Samyangobjetiv samt samtliga Canonobjektiv, dvs små fina prickar..

Hej !

Det som förvånar mej lite är att inte alla stärnor har bubblan, syns mest i
övre bilddelen.

Skulle det kunna vara något resultat av brusreducering ?

//MW

Nej, är för liten brusred för att påverka så mycket. Tror mer att den är ur fokus vid oändligheten. Stoppet känns komma för tidigt samt nåt linselement som är skev.
Mitt andra Samyang är en av de skarpaste jag har och minst CA jag har.

Till vanligt foto dagsljus så är "felet" knappt märkbart och vid ändligt fokus samt nerbländad syns inget av detta.
Har dock bytt ut det mot EF 8-15, inte pga felet utan för jag ville ha fullt cirkulär inte bara delvis.

Nej, är för liten brusred för att påverka så mycket. Tror mer att den är ur fokus vid oändligheten. Stoppet känns komma för tidigt samt nåt linselement som är skev.
Mitt andra Samyang är en av de skarpaste jag har och minst CA jag har.

Till vanligt foto dagsljus så är "felet" knappt märkbart och vid ändligt fokus samt nerbländad syns inget av detta.
Har dock bytt ut det mot EF 8-15, inte pga felet utan för jag ville ha fullt cirkulär inte bara delvis.

Hej !

Borde inte vara fokusgränsfel, det borde då vara centerad oskärpa, troligtvis nått annat
ex sned lins av något slag.

Jo, 8-15 är väl kanon, med inte riktigt samma pris/prestandakvot som ett bra Samy.

//MW

Hej !

Borde inte vara fokusgränsfel, det borde då vara centerad oskärpa, troligtvis nått annat
ex sned lins av något slag.

Jo, 8-15 är väl kanon, med inte riktigt samma pris/prestandakvot som ett bra Samy.

//MW

Ja jag vet. Men det fanns två alternativ. Byta ut det (har garanti). Eller göra som jag ville ha, köpa en full cikulär Fisheye. Och det sistnämnda kände jag bara till två som är bra och det var Sigma 8/3.5 samt EF 8-15/4L.
Skulle precis beställa en Sigma för 7000 då jag såg Rajala hade ett EF 8-15 för 9000. Kunde inte motså det och lurade snabbt hjärnan genom att säga att jag faktiskt får "två" objekitv i ett. Ett full cirkulär och en "vanlig" fisheye. ;)
Ångrar inte valet.
Men det var iaf intressant att veta vad om det nu var fel. Men har i efterhand sett flera Samyang 8:eek:r med liknande. Antingen är det måndagsexemplarer eller så är den optiska beskaffenheten sådan i oänflighetesfokuset vid full bländaröppning. Vet att de flesta bländat ner ett eller två steg. Men för astroscape ville ha fullt öppen.
Tack iaf för alla bra svar.

/stefan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar