Annons

Är det ett klokt beslut att byta en Canon 350D till Nikon D70S.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kung vise

Medlem
Hej...

Är det ett klokt beslut att byta en Canon 350D till Nikon D70S.

Varför vill personen byta efter att ha provat D70S ett tag....

Canonen är inte lika smidig att jobba med som med D70S
Smidigare inställningar på D70S
Knappar/funktioner sitter på ett mycket mer lågiskt sätt.
Ligger mycket skönare i handen,stabilare.
Behöver inte köpa till ett extra baterigrepp för att få ett bra grepp om kameran.
Behöver inte köpa en bättre optik. Den som följer med D70S Presterar bättre än canons 18-55 kit optik.
Behöver inte köpa ett extra batteri för att få mer batteri tid.
Van vid spotmätning.
På D70S Kan du komponera-fokusera (bestämma hur du själv vill ha din bländare och slutare. utan blixt) i befintligt ljus med hjälp av autofokuslampan,
utan att kameran vill ta med blixt.
Vilket händer när man försöker göra samma sak med 350D.
Eftersom den måste använda sin inbyggda blixt för att kunna fokusera.

LCD skärmen fungerar mycket bättre/skarpare i sol/dagsljus än 350D
En extra LCD skärm uppe på D70S, för lite mer grundläggande ändringar.

Att D70S är lite långsammare i autofokuseringen är inget som förstör en fotografering,
Eller i den meningen gör att det blir omöjligt att fota Tex.:fotbollsmatch - Inlines åkning mm

Vore tacksam för att få höra era egna funderingar på detta
Hej svejs på er alla

Den enda orsaken jag kan se att vilja byta FRÅN D70 till 350D är dom två megapixlarna (vilket ärligt talat spelar liten roll) eller att personen i fråga har eller kan komma över billiga och bra Canon objektiv. Jag kan inte se hur du förlorar på detta byte.

Klokt? Nej

Men du har rätt i att det är mjuka parametrar som påverkar ett sådant beslut.

Utom i ett par fall.
1 Canon kan ta Nikongluggar via adapter med ljusmätning har jag för mig.

2 TS-objektiven

Med dom argumenten du staplar upp så är det inte en Nikon du ska byta till!
Det är en KM D7D.
Kanske inte ett alltför populärt påstående men den har (nästan) allt det du säger att D70'n har fast bättre.

/Segeson
*som stack ut hakan och väntar på mothugg*

Ja, om du tror att du kommer tycka det är roligare att fotografera med D70s. Din kamera är ditt verktyg för att ta bilder. Du ska trivas med din kamera. Det är det viktigaste, för då blir den inte bara en dyr hyllvärmare.

Egentligen är det väl rätt enkelt..?

Om du saknar alla de där sakerna med 350D men finner dem hos D70s så kvittar det väl vad andra tycker?
Det är DU som ska vara bekväm med kameran, vad andra tycker om bytet är ointressant.

Min åsikt. =)

utan att själv ha testat 350D så tycker jag att Du ska byta, största argument är ju självklart att Du redan går och drömmer om en D70s.

Fast jag skulle nog ge dig rådet att vänta lite tills nikon släpper sin D200 och sedan sälja din 350D och köpa en beg D70

harebra å lycka till!

edit; sen ang. de 2 extra megapixlarna så tror jag inte det är så stor märkbar skillnad förutom vid A3 eller större.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar