Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är dessa bilder äkta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rabalder

Medlem
Visste inte riktigt om detta passar in i detta forum... men är det någon som är riktigt bra på att skilja på fejkade bilder och riktiga bilder?
Iallfall så undrar jag om dessa chokerande bilder är äkta:

http://www.exet.nu/html/bildarkiv/bilder/pets/nigerians1.jpg

http://www.exet.nu/html/bildarkiv/bilder/pets/nigerians2.jpg

http://www.exet.nu/html/bildarkiv/bilder/pets/nigerians3.jpg

Jag har redan upptäkt en del saker som inte vekar stämma... Men kanske jag upptäckt "felen" för att jag inte vill att bilderna ska vara äkta..

tyvärr är de nog riktiga, jag förstår inte varför man gör sånt men det är en annan diskussion. Tror tyvärr att det är sant.

det jag upptäckt som inte verkar stämma är:

Hyenorna har examt samma ställning/hållning på varje bild, det vill säga varje hyena har vänster framben bakåt och höger bakben är lyft...

Jag har ingen aning om ifall detta är brukligt i Nigeria(antar att det är Nigeria eftersom bilderna heter så), men jag tycker också det är något som inte stämmer.

Ungefär som när man ser filmer där datoranimerade element (inte värmevarianten :p :)
blandas med fotografiska bakgrunder.
Det inkopierad ser oftast lite för perfekt ut. I sin iver att göra allt så snyggt och verklighetstroget som möjligt så blir det "bättre än verkligheten".
I dessa bilder tycker jag tex. djurens skuggor ser för välplacerade ut. Djuren är också i åtminstone två bilder skarpare än tex personer, bilar och bakgrund (på ett sätt som inte har med tex skärpedjup odyl att göra.)
Tredje "felet" är kedjorna...endast i ett fall (ser ut som samma kedja i två av bilderna) ser man kedjan i händerna på djurhållaren...och i det fallet övergår kdejan i nån sorts koppling vilket borde göra "inkopiering" lättare än att verkligen sätta kedjan på ett verklighetstroget sätt i händerna på en människa.(Alltså om personen redan håller något annat i "kopplingsdelen" så kan man ju bara klippa av den ursprungliga kedjan/repet och "fästa in sin nya fina hyenakedja och på det sättet slippa fejka en kedja i handen vilket borde vara svårare. (Antar att jag kunde kortat den meningen :p)

Går man sen tillbaks till http://www.exet.nu/html/bildarkiv/
och tittar i bildarkiv menyn så känns det ju inte direkt överseriöst.(vilket iofs inte gör det mindre sant)

Som sagt det kan mycket väl vara så att bara för att frågan ställdes så hittar jag "fel" som inte finns.
Men de ser "konstiga ut". :S

Om nån vet ifall detta är vanligt på Nigerias gator så vore det intressant att höra. Det känns ju inte omöjligt, men babianer är inte direkt att leka med(säkert inte hyenor heller)

Senast ändrad:
Djuren hyener i detta fall om jag tolkar bilderna rätt finns i Afrika och rimligen även i Nigeria. I Istanbul har jag sett brunbjörnar i koppel på gatan. Även då med munkorg.

Om dessa bilder är äkta eller inte klarar jag inte av att bedöma. Sannolikt med hänsyn till att motivet mycket väl kan förekomma så ser jag inget skäl till att betvivla äktheten. Eller rättare sagt, jag orkar inte utreda om det de är äkta eller mixtrade.

Tycker också bilderna ser "lite för bra" ut, djuren är lite för skarpa, någon skugga som ser misstänkt ut, en kedja som hänger i en konstig båge.

Men tro inget annat än att sånt här förekommer.

JPEG artefakter.

Det man brukar se som kvalitetsförsämring vid jpeg-komprimering är att vissa pixlar blir av en avvikande färg och detta sker oftast där det finns mycket detaljer och/eller när man ändrat något. Gör man det på en högupplöst bild och sedan kompirmerar så framträder "onaturliga" färger och skarvar etc tydligt i form av artefakter.
Vad jag kan märka så finns det två tydliga ställen där det finns artefakter i första bilden. Det första är på bildörren vid texten "Niger-Global". Man ser något som liknar ett rutmönster runt texten. Detta kan också bero på att färgen på klistermärket inte kunde härmas tillräckligt med ett mindre antal färger, så att datorn istället blandade två genom att lägga varannan.
Vad som i så fall är mer intressant är de tydliga rutorna kring kedjan. De som blir när bilen är bakgrund. Det skulle kunna vara manipulerat. Fast det skulle iofs också kunna vara pga detaljrikedom.

Det som talar för äkthet tycker jag är att den första bilden är tagen genom en ruta och vissa reflektioner och sådant täcker motivet på ett naturligt sätt. Just transperens är svårt att fixa så det blir snyggt i PS eller liknande.
För att säga emot Daniel om att kedjan på den första bilden inte är samma som på de andra (om jag tolkade honom rätt) så är det inte ens samma person som håller i den. Kan faktiskt vara så att det inte är samma hyena/ställe heller.

Om jag sluutligen ska sammanfatta min åsikt så blir det nog (tyvärr) att bilderna är äkta.

Rabalder skrev:
det jag upptäckt som inte verkar stämma är:

Hyenorna har examt samma ställning/hållning på varje bild, det vill säga varje hyena har vänster framben bakåt och höger bakben är lyft...

I bild ett har hyenan vänster framben framåt, och höger bakben lyft. I bild två har den vänstra hyenan vänster framben lyft, bakbenet är inte synligt i bild. Hyenan till höger har vänster framben bakåt, och vänster bakben är aningen ovanför marken. I bild tre är benen knappt synliga...

Dessutom är hyenorna fotograferade ur olika vinklar, och från olika sidor.

På bild ett och två tycks hyenornas skuggor stämma väl överens med övriga objekts skuggor.
Inte heller skärpan eller färgmättnaden avviker mellan hyenorna och övriga objekt i nån av bilderna.

Bild ett är tagen genom en ruta, och reflexerna i bilden stämmer, även där hyenan är. Dessa reflexer är svåra att återskapa i datorn, ifall man skulle klippa in en hyena där reflexer förekommer.

Jag ser ingenting i bilderna som skulle tyda på att de är oäkta.

Troligen Äkta

Jag skulle inte bli förvånad om dom är äkta.
Man behöver inte åka så långt för att plåta liknande bilder.

/Göran

Bilagor

• sällskapsdjur 3.jpg
    sällskapsdjur 3.jpg
    24 KB · Visningar: 534
hej igen.

Jag tvivlar inte på att "vilda" djur i koppel förekommer på olika ställen i världen. (vi har ju faktiskt folk som pysslar med varghybrider i Sverige) Min fråga var väl mer menat som "Om jag åker till Nigeria kan jag räkna med att få se detta på gatorna?"

Emil, jag menade att det var samma kedja...inte att det inte var det. eller nåt, allt är väldigt ofokuserat just nu :p

Förresten så har ni väl hört att ett sjöodjur siktats i stockholms vatten?
Se bild nedan!

Jag vill passa på att säga att inga bebisar skadades under bildfabriceringen.
Skulle det vara så att någon känner igen sig på bilden och känner sig kränkt så ber jag om ursäkt. Jag plockade upp första bästa Sthlmbild på Google och körde in i Poser.
Jag vill på inga sätt göra några som helst anspråk på att detta skulle vara nån sorts bevis på att det är lätt att manipulera verkligheten (uppenbarligen)
Men har man i åtanke att min bild är gjord på en halvtimme (varav 15 minuter gick åt att starta programmen - note to self: Uppgradera hårdvvara!)
Och är uppbyggd av ett foto och en halvtaskig 3dmodell av ett fantasimonster så får man ju ändå en fingervisning om att det inte behövs magi och avtal med djävulen för att fuska med bilder. :S

För övrigt kan bara tilläggas att det här var förbaskat kul ^^
Och för tydlighetens skull så vill jag återigen säga att jag INTE tagit bilden, den tillhör någon annan och jag har helt fräckt laddat ner den från internet och använt den för mina egna depraverade syften. Så copyrightpoliser göre sig icke besvär, vill ägaren till bilden att den ska bort härifrån så åker den bort härifrån.

Kram.

Bilagor

• stockholmians1.jpg
    stockholmians1.jpg
    47.3 KB · Visningar: 485
Bilderna är till min mening 100% äkta. Har själv sett liknande chockande och otroligt ledsamna situationer i Afrika. T.o.m. en krokodil i koppel som tvingades vandra runt på gatorna inne i staden. Det är enorm status för män att visa sig med vilda djur på detta viset, ungefär som vi kan se i vår värld med vissa hundraser.

Vill någon skaffa en sådan bild behöver han/hon alltså inte själv skapa den genom manipulation, och därför kan jag inte se varför det idessa bilder skulle vara fallet. Det är tyvärr bara att bege sig ut på gatan i vissa områden..Till enda tröst kan jag säga att det enligt den information jag har fått, är något som har minskat stort sedan starten av 90 talet. Jag vet inte när dessa bilder blev tagna, låt oss bara hoppas det var längesedan och att det verkligen är något som blir alltmer ovanligt!

Hållningen är typisk för hyenor, så det finns inget konstigt i det.

Finns ingen anledning att fixa bilder från en gata i Nigeria. Det händer värre saker på Lagos gator. Hade nån gjort motsvarande i Londonmiljö hade det varit mer suspekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar