ANNONS
Annons

Är denna Contax 137 MD Quartz värd något?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ärvt denna Contax med 2 objektiv (1st CZ 85mm/2,8 och ett CZ 35mm/2,8 samt blixt TLA20.

Är denna Camera utrustning utav värde?

Vore kul om någon har något svar till mig.

Thomas Gustafson

P.S bifogar bild

Bilagor

• img_0882.jpg
    img_0882.jpg
    31.6 KB · Visningar: 968
Ja, det är en utmärkt och slitstark kamera med två riktigt skarpa objektiv.

Om du inte har kamera och tycker det är ok med manuell fokusering så är detta ett mycket fint paket. Detta säger jag då jag själv har haft samma utrustning fast med den kraftigare blixten.

Sedan så bytte jag ut 35'an mot en 28mm och köpte till en 50/1,7 som jag fortfarande har, dock med ett Yashica FX-D-hus.

85'an är ett mycket skarpt porträttobjektiv som jag har använt mycket.

Tack Stergios!

Jag har kamera men mycket mer morderna. Jag vet inte om jag kommer att ha någon användning för denna och funderar på om jag skulle sälja den. Får jag inget för den kan jag ju lika gärna ha den kvar.

Min farfar som har haft den var pedant och det värkar som om grejorna inte har användts mycket och är i bra skick. Va kan det vara värt?

Thomas

Ja var rädd om den utrustningen! Jag har också en 85:a till min S2:a. Underbart skarpt objektiv. Börja plåta med denna kamera och du kommer slänga alla annan utrusting! Nja...kanske inte...men Contax är ett fint märke ;-)

ca 8300 kr får du ge för motsvarande beg utrustning hos ffordes i Skottland

mvh

Det säljs en Contax 167 med fem Carl Zeiss-objektiv - 28, 35, 50, 85 och 200mm) för 9000:- (privat), så 8000:- tror jag inte du får för den.

Tyvärr är den mer värd för ägaren än köparen, om man kan säga så.

Dra av 20-25% av 8300 kr, så får du ett pris du skulle kunna få för utrustningen. Ungefär 6000 kr med andra ord, kan nog vara rimligt. Det är trots allt ingen skräpkamera. Bättre gluggar än zeiss får man leta efter ;-)

mvh

Jag förstår vad du menar när du säger att den är värd mer för ägaren. Kanske får ha kvar den ett tag och fota lite med den.

Tack för alla svar

Thomas

Som så många skrivit tidigrae, behåll kameran och använd den för porträtt m.m.
CarlZeiss 85mm gluggar är fantastiska med en fantastisk skärpa och härlig oskärpa.

Tycker också att du ska behålla utrustningen och använda den, om så bara vid de "speciella tillfällena". Men om du till slut tycker att den inte är något för dig, så kan du ju sälja den till någon som just är ute efter de egenskaperna contaxgrejerna har.

För somliga är Nikon, Canon och Minolta som slipat glas medan Contax och Leica är diamanter. :)

Det är en fin kamera och fina objektiv men jag skulle bli förvånad om du får mer än 4000 kr. Priserna på begagnat sjunker rejält just nu.

Sätt in en annons på www.blocket.se och en på www.cyberphoto.se så får du snart veta vad paketet är värt. Tillgång och efterfrågan. Bli inte för besviken om priset dalar. Det är digitala grejor som efterfrågas i första hand.
Ev. får du vänta ut den rätta köparen, avvisa alla skambud.
Om du behåller kameran så finns det massor av fina objektiv eller extra kamerahus att tillgå. Både Yashica och Contax.

Jag betalade 1300 kr för min 85:a i höstas. Vilket jag tyckte var ett bra pris för min plånbok, då jag studerar. Så lite mer än 4000 kr borde du allt få med rätt köpare. Nu är väl inte 137 MD deras mest eftertraktade hus men i alla fall...

Hade jag pengar skulle jag köpa paketet av dig bara för att ha som extra och som komplement till min helmnanuella S2:a. Jag är lite avis på dig som fått ärva det hela =) ;-)

mvh

Tack alla ni som har gjort inlägg. Jag börjar tro att jag inte riktigt vet vad det är jag har!

Jag får ta och pröva kameran helt enkelt. Men det blir nog inte föran fram till sommaren.

Thomas

Gör det! det är som Christer säger kanske inte contax mest eftertraktade kamera men alla Contax är CONTAX :) och gluggarna är rena under i sig! Det är verkligen ett fint arv du har fått!

Thomas.
Om du nu har gett dig den på att sälja, så börja inte plåta med grejerna. Då vill du inte sälja dem sen´ du fått tillbaks bilderna från labbet.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar