Annons

Är denna bild manipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror också på inklistrad giraff.
Släpet öppnas ju där bak med jalusidörren. så hur kan giraffen sticka upp huvudet sådär? Hål i taket?
Giraffens storlek verkar också fel.

Giraffen är ditsatt. Tittar ni noga så är giraffen på bild nr 2 samma giraff tagen från en annan vinkel och sedan spegelvänd. Giraffens fläckar varierar nämligen och är inte likadana på båda sidorna av halsen. Jämför ni halsen på båda så ser ni att det e samma fläckar. Alltså har man spegelvänt en bild för att den skall passa in på bilden.

Med andra ord, bilden är fixad.

SåJa...

Bäste Jan "Loj" Arvidsson!
Min "djupare tanke bakom" va' MEST den att så strax nå't är manipulerat ÄR det baske Mej INTE längre ett Foto, då har det förvanskats till en bild...
Å detta gäller oavsett Analogt/digitalt ursprung!
De allra bästa hälsningar: Stefan S

Re: SåJa...

lion-62 skrev:
så strax nå't är manipulerat ÄR det baske Mej INTE längre ett Foto, då har det förvanskats till en bild...
Å detta gäller oavsett Analogt/digitalt ursprung!

Här är vi helt överens och det gläder mig att du tillstår att det inte är någon skillnad mellan teknikerna därvidlag - ur dina forumsinlägg är det inte alltid enkelt att läsa ut att det är din åsikt.

Fast du skriver digitalt"Foto" i ditt inlägg. Hur vet du att bilden är digital till sitt ursprung och om den nu så uppenbarligen manipulerad, varför väljer du då ordet "Foto"?

F.ö. finns det ju en massa sätt att manipulera bilder. Att ta bort något från en bild, som alldeles uppenbarligen fanns där i verkligheten är ju enligt de flesta en sådan manipulation. Jag gissar att du håller med. Hur ser du på svartvitt foto, där färgen tagits bort? Enligt din uppdelning måste ju följden bli färgfoto resp. svartvita bilder...?

mvh Janne

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto