Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är äldre gubbar här rädda för tjejer?
- Trådstartare lottawe
- Start datum
Bofoto2
Aktiv medlem
Rannsaka dig själv eller "Svensson", att skaffa barn är en egoistisk handling. Dom vill ha ett barn oxå, antagligen roligare än TV-spel? Jag vet ett par som gav upp efter 6e flickan att få en pojke.Anders Östberg skrev:
Att inte se någon skillnad på att ersätta en människa och att ersätta en pryl låter som en otroligt hård hållning. Jag hoppas att du bara försöker provocera och inte är så känslokall.
Bofoto2
Aktiv medlem
Nej, har inte barn(mer än andras).Svänglyse skrev:
Får jag fråga om du har barn själv?
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Jag förstår inte vad du menar, kan du utveckla?Bofoto2 skrev:
Rannsaka dig själv eller "Svensson", att skaffa barn är en egoistisk handling. Dom vill ha ett barn oxå, antagligen roligare än TV-spel? Jag vet ett par som gav upp efter 6e flickan att få en pojke.
Bofoto2
Aktiv medlem
Känslovarmt?
Att skaffa barn är egoistiskt, föräldrarna tycker det är kul, eller nåt liknande. Om dom har resurser(tid, pengar mm)till ungen är sällan prioriterat. Paret jag pratade om har inte sagt till mig att dom försökte få en pojke, men det är ofta viktigt här som i långtbortistan.Svänglyse skrev:
Jag förstår inte vad du menar, kan du utveckla?
lottawe
Aktiv medlem
Jag tänker inte diskutera detta något värst utan nöjer mig med att poängtera att det aldrig går att skaffa tillbaks samma människa! Samma individ! Dessutom är det inte ens alla som kan skaffa ett (annat) barn till varken lätt eller över huvud taget heller.Bofoto2 skrev:
.....om en unge dör så går det att göra en ny. Så där ser jag ingen skillnad.
Och snälla Bo, ta dig en rejäl funderare på om det finns människor som lätt skulle kunna bli sårade och illamående av den diskussionen du nu försökte provocera fram. Människor som kanske har andra erfarenheter av livets orättvisor än du. Bara som ett råd.. (Jag pyser från ämnet lika fort som jag pös in.)
PMD
Aktiv medlem
Det går ju inte att skaffa tillbaka samma cirkelsåg heller, så där är det ingen skillnad.
Skillnaden ligger i den känslomässiga bindningen som för de flesta människor är betydligt starkare till ett (eget) barn än till en cirkelsåg, även om jag kan tänka mig att det finns en och annan som det inte gäller för.
Skillnaden ligger i den känslomässiga bindningen som för de flesta människor är betydligt starkare till ett (eget) barn än till en cirkelsåg, även om jag kan tänka mig att det finns en och annan som det inte gäller för.
Laponia
Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
Jag håller med om att vissa materiella saker kan ersättas, men det kan människor oxå, om en unge dör så går det att göra en ny. Så där ser jag ingen skillnad.
Skärp dig !!
Oavsett om ditt uttalande är till för att provocera eller inte så tyder det på tydliga brister i din personlighet. Det finns gränser. Skriver du på detta vis så får du faktiskt räkna med att bli personligt påhoppad.
Eftersom denna diskussion håller på att spåra ur så ser vi ingen anledning att den skall ligga på framsidan längre. Den är flyttad till ett forum vars trådar inte syns på index.
Vi kommer hålla koll och om det inte blir en rejäl skärpning så kommer vi stänga tråden.
Vi kommer hålla koll och om det inte blir en rejäl skärpning så kommer vi stänga tråden.
PMD
Aktiv medlem
Det finns aldrig anledning till personliga påhopp. Kan man inte argumentera sakligt så är det bättre att låta bli att argumentera alls.Laponia skrev:
Skärp dig !!
Oavsett om ditt uttalande är till för att provocera eller inte så tyder det på tydliga brister i din personlighet. Det finns gränser. Skriver du på detta vis så får du faktiskt räkna med att bli personligt påhoppad.
Laponia
Aktiv medlem
PMD skrev:
Ibland blir jag väldigt förundrad över forumägarnas kommentarer. Vad är det som håller på att spåra ur, och varför? Detta är inte en retorisk fråga, utan jag undrar verkligen.
Vilka är det som måste skärpa sig rejält och varför?
Skall det vara så svårt att förstå.....?
PMD skrev:
Det finns aldrig anledning till personliga påhopp. Kan man inte argumentera sakligt så är det bättre att låta bli att argumentera alls.
Helt rätt, vissa valda delar av min sista kommentar borde inte ha slunkit med.
PMD
Aktiv medlem
Här har vi ytterligare ett exempel på ett icke-konstruktivt inlägg. Om det hade varit lätt att förstå så hade jag förstås inte frågat.Laponia skrev:
Skall det vara så svårt att förstå.....?
Laponia
Aktiv medlem
PMD skrev:
Här har vi ytterligare ett exempel på ett icke-konstruktivt inlägg. Om det hade varit lätt att förstå så hade jag förstås inte frågat.
Du får min ursäkt, men för mig är det så självklart vad man reagerar över. Hoppas att du får svar på din fråga.
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Bo Eriks följande uttalanden reagerar säkerligen de flesta på. Gör inte du?PMD skrev:
Ibland blir jag väldigt förundrad över forumägarnas kommentarer. Vad är det som håller på att spåra ur, och varför? Detta är inte en retorisk fråga, utan jag undrar verkligen.
Vilka är det som måste skärpa sig rejält och varför?
Bo Erik Andersson
Jag gillar inte alla grejor och gillar verkligen inte alla människor, och om jag oxå ska vara ärlig så är jag glad för det. Jag håller med om att vissa materiella saker kan ersättas, men det kan människor oxå, om en unge dör så går det att göra en ny. Så där ser jag ingen skillnad.
- Menar du verkligen att om en 12-årig son dör, så är det bara att göra en ny ersättare??!!
Bo Erik Andersson
Ja, om man vill ha en unge så.
- Att inte se någon skillnad på att ersätta en människa och att ersätta en pryl låter som en otroligt hård hållning. Jag hoppas att du bara försöker provocera och inte är så känslokall.
Bo Erik Andersson
Rannsaka dig själv eller "Svensson", att skaffa barn är en egoistisk handling. Dom vill ha ett barn oxå, antagligen roligare än TV-spel? Jag vet ett par som gav upp efter 6e flickan att få en pojke.
Att skaffa barn är egoistiskt, föräldrarna tycker det är kul, eller nåt liknande. Om dom har resurser(tid, pengar mm)till ungen är sällan prioriterat. Paret jag pratade om har inte sagt till mig att dom försökte få en pojke, men det är ofta viktigt här som i långtbortistan.
Anders Östberg
Guest
Det är lika bra att lägga ner den här deldiskussionen, man blir bara mörkrädd av sådana åsikter. Man kan hoppas att Bo antingen inte "skaffar sig" några barn eftersom dom kommer att behandlas som ersättningsbara prylar, alternativt att han inser efter att ha fått barn att det handlar om lite mer än så.
PMD
Aktiv medlem
Reagerar hur? Menar du att det är Bo Erik som måste "skärpa" sig? Varför?Svänglyse skrev:
Bo Eriks följande uttalanden reagerar säkerligen de flesta på. Gör inte du?
I sak har han ju rätt, även om han utelämnar en del. Det går (oftast) att göra en ny unge om en dör. Att skaffa barn är en egoistisk handling.
Vad Bo Erik utelämnar, eller glömmer, är den känslomässiga bindningen som uppstår mellan föräldrar och barn. Den komplicerar förstås hela saken ordentligt, så ovanstående blir inte fullt lika enkelt.
PMD
Aktiv medlem
F.ö. så antar jag att om forumägarna går in i en diskussion och meddelar att det behövs "rejäl skärpning" så beror det på att någon eller några har brutit (eller böjt för mycket på) forumreglerna. Jag kan inte se något direkt sådant brott i den här tråden. (Som f.ö. tills helt nyligen var ett under av trevlig ton och stämning. Ganska olik många andra trådar.)