lottawe
Aktiv medlem
Tack för kloka reflektioner Och det borde jag säga till fler i tråden också, förlåt att jag inte gjort det till alla värda tacket förut.Laponia skrev:
Evolutionen har inte hunnit i kapp verkligheten hos alla individer, därför ser det ut som det gör i dag mellan kvinnor och män. Det som tidigare var fungerande system har dag spelat ut sin roll.
Från det vi var grottmänniskor fram till att hungersnöden tog slut i Sverige har patriarkatet haft en funktion. Männen har sett till at det funnits mat på bordet och har således troligen haft sista ordet vid beslut eftersom detta kanske haft påverkan på mattillgången för familjen.
Idag när kvinnorna själva har möjlighet att se till att mat finns på bordet så fyller inte patriarkatet någon funktion.
Sjuksköterskestrejken väcker en massa funderingar hos mig. Varför har de fått så lite stöd för sina lönekrav, varför har läkarna så mycket högre lön, trots att de i många fall har marginellt längre utbildning. Varför har männen varit så tysta, varför har kvinnorna varit så tysta.
Bo-Eriks syn på skilsmässor tycker jag visar på ett konstig sätt att se på sina medmänniskor.
Du kan väl inte allvarligt mena det du skriver........
I dag behöver man inte leva i hop i dåliga relationer, bli bitter på livet och göra livet surt för barnen pga ständiga gräl. Att folk hållt i hop tidigare behöver inte vara ett bevis på att de hade en annan attityd vad gäller slit och släng. Värsta perioden vad gäller detta var väl ändå på 50-talet då engångsartiklarna frodades som aldrig förr eller senare. Vad jag vet så skildes man inte speciellt mycket då.
Nå, nu har jag fått skriva av mig lite också.......
Jag tycker att en hel del har förklarats och många intressanta tankar delats
Med det tror jag att jag lämnar för att intensivjobba helg. Tack alla!