Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jämför du med och hur?

18-35 skall väl vara ungefär lika skarpt som 18-70 sägs det. Jag har jämfört mitt 18-35 mot 24/2.8 (som jag vet att du har), och så fort zoomen är nedbländad 2/3 steg ger de identiskt resultat vad skärpan beträffar. På större bländare är naturligtvis tjugofyran bättre. Vid f/2.8 är tjugofyran oceaner bättre ;-)

18-35 ger dock högre distorsion. Den överträffade dock mina förväntningar med stor råge och jag sålde till och med tjugofyran, eftersom jag aldrig använder så stora bländare på vidvinklar.

Jämfört med både 24'an och 35'an. 24'an är ju visserligen är fantastiskt skarp glugg därför undrade jag om jag helt enkelt var bortskämd men 35'an är enligt mig inte lika knivskarp men känns ändå skarpare än 18-70'n. Nu har jag absolut inte gjort några vetenskapliga tester utan har bara reagerat över detta vid de vanliga fotosituationer jag utsätter mina objektiv för.

Jag hade sett framemot att använda 18-70'n i studion för att slippa byta objektiv hela tiden med en modell i plågande poser därför besvikelsen. Jag använder fortfarande objektivet för att utesluta handhavandefel som ju oftast sådana här fel beror på ;D

Överlag tycker jag bildkvalitén är mycket bra med gluggen, i stort sett ingen kromatisk abberation jämfört med mina fasta D-gluggar men det blir inte riktigt så skarpt som jag vill ha det. Jag tänker inte försöka byta bort det för jag tycker om att använda det, men jag är kräsen på skärpan ;D

Rodney skrev:
Men beställ från något annat ställe så har du ju det på 2 - 3 dagar :) eller du kanske redan har betalat ? kräv leverans eller pengarna tillbaka direkt.

Jag avbeställde nu och ska beställa från scandinavian ist. Jobbigt att man ska behöva vänta två månader, men det är säkert inget som cyber kan göra. Får nöja mej med 50 & 12-24 ett tag till. :)

fredrik_hedman skrev:
Jag avbeställde nu och ska beställa från scandinavian ist. Jobbigt att man ska behöva vänta två månader, men det är säkert inget som cyber kan göra. Får nöja mej med 50 & 12-24 ett tag till. :)

Du kan få min 18-70 på en gång om jag får din 12-24 ;D

Har blivit lite sugen på 17-35 eller 17-55 ist för 18-70. Det har lutat lite mera åt 17-55, men har skummat igenom lite om den och har fått det intrycket av att det är bättre att köra 17-35 och använda 50 om/när man behöver.
Men eftersom jag vill ha nåt i klass (brännvidd) med 18-70 gluggen vill jag ju ha 17-55.

Har ett 12-24 redan och kanske skulle satsa på ett 24-120vr ist. Men det känns bättre på något vis att köpa 55:an.. *funderar mycket nu*

Ja, jag vet att det är ganska stor skillnad på pengar mellan gluggarna. Men ska man bli nöjd ska det inte sitta i pengar. :D

Vill ha en shysst tele/telezoom oxå nåt tag. Men ska väl satsa på nåt normalzoom än så länge.
Vad ska jag välja? *beslutsångest* ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar