Annons

Äntligen ett fågeltele för Pentaxianer!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Så har det äntligen kommit som jag och säkert många med mig har längtat efter, ett riktigt fågeltele för Pentax http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da560 visserligen ingen prislapp ännu men det sägs att priset ska bli "överkomligt" så låt oss hoppas på det.

Vi Pentaxianer har verkligen blivit styvmoderligt behandlade och lidit brist på rejäla telen till våra älskade Pentaxkameror, och i sann Pentaxanda så är det nya telet dessutom vädeerskyddat så det passar extra bra ihop med min vädertåliga K-5 och favoritmotiven fåglar och en del flytetyg, nu återstår bara kruxet att skramla ihop slantarna också.

Några fler som är sugna på att skaffa detta tele?

Jag hade hoppats på ett pris runt 20.000:-,
men nu verkar det inte så.
Så jag fortsätter med Sigma 120-400.
52cm ska den va enligt Pentaxforums, å då tillkommer
motljusskyddet, så en väska med rem ingår nog.

Skönt att man inte är ensam om att vilja ha denna tub ;-)

Priset lär väl bli stora hindret om det stämmer med USD priset ovan även jag hade hoppats på lite mera human nivå i klass med Canons 500 f5,6 men det kommer kanske om försäljningen kommer igån allt är ju dyrast direkt vid lansering så till nästa sommar kan man kanske komma över det till en billigae peng iaf om man handlar utanför landet.

Tills det sker får Sigma 400.an hänga med för detta ändamål för den sköter sig med den äran även om det ibland saknas lite brännvidd.

Skönt att man inte är ensam om att vilja ha denna tub ;-)

Priset lär väl bli stora hindret om det stämmer med USD priset ovan även jag hade hoppats på lite mera human nivå i klass med Canons 500 f5,6 men det kommer kanske om försäljningen kommer igån allt är ju dyrast direkt vid lansering så till nästa sommar kan man kanske komma över det till en billigae peng iaf om man handlar utanför landet.

Tills det sker får Sigma 400.an hänga med för detta ändamål för den sköter sig med den äran även om det ibland saknas lite brännvidd.

På tal om fågeltele så tycker jag den här var intressant.
http://www.pentaximaging.com/accessories/Adapter_Q_for_K-mount_Lenses
Kräver ju dock en med Q-mount men tillsammans med ett PENTAX DA* 300mm F4 får man 1650mm.

Sedan hur det blir i praktiken vet jag inte. :)

På tal om fågeltele så tycker jag den här var intressant.
http://www.pentaximaging.com/accessories/Adapter_Q_for_K-mount_Lenses
Kräver ju dock en med Q-mount men tillsammans med ett PENTAX DA* 300mm F4 får man 1650mm.

Sedan hur det blir i praktiken vet jag inte. :)

Jisses 5,5X det vore ju trevligt men då måste man ju skaffa en Pentax Q och jag som inte vill ge upp min K-5 och då faller väl denna finess gissar jag?!

Men som sagt hur det blir irl det återstår att se.

OM det nu är slutliga varianten av DA560 så kan den bäras
i rem,gluggen är innanför glas.
Men 7000€ blev en besvikelse.

Bilagor

• DA 560 remfäste 6692.jpg
    DA 560 remfäste 6692.jpg
    68.7 KB · Visningar: 1,052
Jisses 5,5X det vore ju trevligt men då måste man ju skaffa en Pentax Q och jag som inte vill ge upp min K-5 och då faller väl denna finess gissar jag?!

Men som sagt hur det blir irl det återstår att se.

Jag funderar att komplettera K7 och K5 med Q eller Q10.
Tycker dom är lite olika att använda, Q med stort skärpedjup vid makro tex.
Hur som helst har jag köpt en Q/ K-objektiv adapter i dag( 20€).
Pentax adapter ligger på bortåt 250€, men då har den ju
inbyggd slutare (var det väl?) .

Får man fråga var du köpte din adapter?

Jag köpte en Q för ett par dagar sedan och skulle gärna testa den med en adapter för objektiven jag har till min gamla k100.

Pentax original känns lite pricy i jämförelse.

/rw

Jag funderar att komplettera K7 och K5 med Q eller Q10.
Tycker dom är lite olika att använda, Q med stort skärpedjup vid makro tex.
Hur som helst har jag köpt en Q/ K-objektiv adapter i dag( 20€).
Pentax adapter ligger på bortåt 250€, men då har den ju
inbyggd slutare (var det väl?) .

Inte bara fågel

Sent om sider lägger jag upp en bild jag tog med HD DA 560, Foto Gregor(Köln) hade den inne och jag använde ett billigt enbenstativ. Lite regn i luften, men en bild blev skarp på full öppning.

Bilagor

• 560 5,6 0900.jpg
    560 5,6 0900.jpg
    127.4 KB · Visningar: 109
Säljer Pentax någon kamera med FF-sensor som objektivet skulle vara aktuellt för? Det har ju ett par år på nacken :)

Säljer Pentax någon kamera med FF-sensor som objektivet skulle vara aktuellt för? Det har ju ett par år på nacken :)

Har du ingen koll på fotoindustrin alls? Det vet väl "alla", att Pentax INTE har någon FF-kamera (nu). Google is your friend.

Pentax har ju bara Q (1/1.7" sensor), K (nu=APS-sensor), och 645 (mellanformat 44*33 mm sensor).

Dom som vill ha koll på Pentax K-fattningen kan kolla här:
http://mosphotos.com/PentaxLensesExplained.html

(Forumvärdar utan koll på ämnet. Suck! Ännu ett skäl att inte förlänga Plusmedlemskapet på Fotosidan.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar