Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen en digital systemkamera...men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickan74

Aktiv medlem
Jag vet verkligen inte vad jag ska titta på...jag behöver hjälp.

Jag måste ha en billig kamera...5-6000 kr.

Jag fotar mycket och vill utvecklas.

Fotar mest barn och djur...i rörelse och porträtt.
Jag vill gärna kunna foto macro och jag vill ha möjlighet att köpa teleobjektiv senare.

Jag vill gärna att den inte är för ljuskänslig.

Vad ska jag börja leta?

En begagnad Nikon D50 kanske? Jag tror att du blir nöjd vad du än köper. Kolla upp vilken kamera som passar din hand bäst, vilken som känns skönas att hålla i. Har du några kompisar som fotar kan det ju vara idé att köpa samma märke, om de har några trevliga objektiv att låna ut förstås...

Har väl mer eller mindre bestämt mig för en Nikon d40 trots allt.... Jag tänker köpa ett tele på en gång.

Det verkar som om det kommer kosta mig ca 7000 kr. Lite senare kommer jag vilja köpa en blixt och ett macrobjektiv.

Men de verkar bara finnas väldigt dyra macro som passar till den kameran...5-8000 kr. Hur mkt kostar de till andra kamror som ej kräver motor. Eller behöver man kanske ingen motor när man fotar macro?

Eller kan jag förvänta mig en utveckling det närmaste halvåret med billigare alternativ?

Om du köper ex Canon 350D/400D så finns det en del bra macron för ca 4000kr, tillverkade av tredjepartstillverkarna Sigma och Tamron. Gäller för övrigt även Nikon D50.

Nickan74 skrev:
Har väl mer eller mindre bestämt mig för en Nikon d40 trots allt.... Jag tänker köpa ett tele på en gång.

Det verkar som om det kommer kosta mig ca 7000 kr. Lite senare kommer jag vilja köpa en blixt och ett macrobjektiv.

Men de verkar bara finnas väldigt dyra macro som passar till den kameran...5-8000 kr. Hur mkt kostar de till andra kamror som ej kräver motor. Eller behöver man kanske ingen motor när man fotar macro?

Eller kan jag förvänta mig en utveckling det närmaste halvåret med billigare alternativ?
Billigaste macron utan motor ligger på 4000. Ska du bara fota ren macro har man inte jätte mycket nytta av af. Det är mycket lättare att gunga in skärpan där man vill ha den. Om man vill använda sitt macro till mer än bara just macrobilder kan det dock vara trevligt att kunna använda autofokus. Om du tänker vänta ett tag så är det mycket möjligt att det dyker upp ett biligare macro med motor. Både Sigma och Nikon och Canon med för den delen verkar slänga in en motor i alla sina nya objektiv.

Nu har jag köpt!!!!

jag är jättenöjd. Köpte en Nikon d40x kit och ett telezoom utöver det. Fick ett jättebra pris.

Köpte ett 1 g minneskort och är besviken...det kändes inte som det direkt rymmer nått. Men så är nog känslan när man går från 4 till 10 megapixel (även om jag även gick från 128 mb till 1 gb).

Imorgon ska jag fota hela långa dagen!

Jag tycker 1GB är på för lite till en 10 megapixels systemkamera. Speciellt om man fotar i RAW.

Det behövs ju bara att man trykcer av några bildserier på springande barn, hoppande katt eller något annat skojsigt så är kortet snabbt fullt.

Du behöver större eller fler kort Annika - speciellt om du skall "fota hela långa dagen" :)

Mvh
Anders

På högtsa och största jpg-inställningen får det enligt displayen 136 bilder.

Räcker helt klart inte så länga man önskar

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto