Annons

Ännu ett köpråd 550d/600d + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexPress

Ny medlem
Hej!

Efter att ha fått låna en 550d i helgen och haft en helt fantastisk kul dag har jag bestämt mig för att förverkliga ett stort intresse och införskaffa en systemkamera.

Tidigare erfarenheter av att köpa billigare/sämre först - i andra sammanhang - visar sig oftast bli dyrare i längden så därför tänkte jag slå till på något bra redan från början. (snöat in mig på canon totalt)

Igår hade jag nästan bestämt mig för en 550d med Tamron 18-270 som ett bra allroundalternativ? Men efter lite mer research har jag blivit mer och mer osäker.

Det är först och främst stillbilder som prioriteras. Det jag dock velar fram och tillbaka mellan är om (eftersom jag kommer filma t.ex. bilrace på motorsportevent) den vridbara skärmen på 600d samt de övriga förbättringar verkligen motiveras ex. ekonomiskt/nödvändigt.

Idé 1:
Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS.
+ Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 (om jag förstått det rätt - bra allround)

Alt. Canon EOS 600D.

Andra förslag och råd mottages tacksamt!

Mvh

Alex

Att köpa både 18-55 och 18-200 är litet ovanligt. Varför inte bara den ena?

Objektiv är en byggkloss i systemet och därför ska man nog inte prata om att köpa "det bästa från början". Min rekommendation är att köpa den billiga och bra paketgluggen (18-55 IS) och lägga till objektiv vartefter du känner att du behöver och vill ha. Du kanske är en vidvinkelfotograf? Då vill du hellre ha 10-22 än 55-200!

Jag har inga åsikter om husval, däremot. Moderna hus är bra, allihop. Kolla listan över finesser och känn att det passar i handen, bara.

Per.

Hej.

Objektiv behöver ju inte skilja sig beroende på om du väljer en 550d eller 600D.

Alternativ som jag skulle titta på vore. 18-55 is, 18.-135 is och 18-200 is, alternativt 18-55 is + 55-250 is.
Skulle säga att det finns himla många val. Och inget av dessa är särskilt dåliga alls :)
Japan Photo verkar ha alla paketen inne på lager.

Vilken kombination du väljer handlar ju mkt om tycke o smak. Personligen skulle jag kika mest på 18-135 och 18-200 men det är jag det.

På fredag tänkte jag själv kika på ny kamera (på ScandinavianP) blir förhoppningsvis en 600D. Har fastnat för den vridbara skärmen o film inspelningen och möjligheterna som finns där. Samt att man går tillbaks till basic med tanke på att man starta med en 350D. 40D är ett bra komplement tänkte jag.

Lycka till!

www.allemyr.com

Visst är det praktiskt med ett objektiv som täcker allt mellan 18 och 200 men det innebär kompromisser. Alla superzoomar presterar sämre optiskt än två separata objektiv som täcker samma område. Kitobjektivet EF-S 18-55 IS och telet EF-S 55-250 IS är mycket bra för priset båda två. Sen kanske du vill ha något lite mera ljusstarkt och då är en EF 50/1,8 mest prisvärt, utan konkurrens. Vill du ha vidvinkel kommer du billigast undan med Sigma 10-20 utan att kompromissa med kvaliteten.

Vill du spendera mer pengar så är en EF-S 15-85 mycket trevligt, skarpt och med bra zoomomfång från vidvinkel till svagt tele. Då kanske du inte behöver fler objektiv, om du inte fotograferar fåglar och sport förstås då mer tele behövs. Och fortfarande en EF 50/1,8, eftersom 15-85 inte är särskilt ljusstarkt.

Det blev en 550d med 18-55 kitobjektiv. Väldigt nöjd! Blir att införskaffa ett bättre objektiv när jag lärt mig lite mer.

Tack än en gång för de mycket informativa svaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar