Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en tråd om bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Hej!

Jag har läst runt i gamla trådar i ämnet i 30-45 minuter, men jag har inte hittat helt svar så därför startar jag en ny tråd, hoppas ni orkar hjälpa mig.

Jag upptäckte igår att en lokal gratistidning (vet inte upplagan) använt sig utav en bild som jag tagit utan att fråga eller uppge någon byline.

Jag med hjälp av gamla trådar räknat ihop hur mycket jag har rätt att ta ut:

Olovlig publicering, 10% av prisbasbeloppet 39700 kr: 3970 kr
Ersättning för bilden: 970 kr
Utelämnat namn/byline: 970 kr (100% utav bildens pris)

Så mina frågor:
Detta är baserat på BLF's prislista, kan jag som icke medlem ändå kräva detta?
Det punkter som jag räknat med, är de rätt?
Och kan jag skicka faktura direkt och bifoga ett brev som förklaring till fakturan eller bör jag kontakta dem först?

Tack på förhand!

Eftersom du läst så måga trådar så har du kanske märkt att det är långt ifrån alla som slutar lyckligt.

Jag tror att om man skall få betalt så gäller det att vara strategiskt. Att skicka en sur faktura retar bara upp ansvarig utgivare.

Spela lite ödmjuk, men visa att du vet vad som gäller. Att ringa och tala om att du tänker skicka en faktura tror jag är en bra start, då vet du att någon på andra sidan väntar på ditt brev och tar hand om ärendet.

Tack för era svar!
Jesper: Vad menar du med att bryter ihop vid den punkten?
Jag pratat med en jurist och enligt honom så kan inte en tidning avsäga sig sitt ansvar oavsett hur dom fått tag i bilden.

_skatan skrev:
Jesper: Vad menar du med att bryter ihop vid den punkten?
Tror Jesper menar att det brukar innebära att någon fått bilden att använda för "egna behov", eller något annat juridiskt flummigt, och att denna "någon" sedan har lämnat bilden till tidningen. Det som från början framstått som solklart brukar efter ett tag inte vara lika solklart, eftersom fotografen oftast inte har upprättat ett ordentligt skriftligt avtal med den som fått bilderna i första ledet.

Därmed inte sagt att det är så i det är fallet.

Niklas: Som Thomas säger. Du har gett bilden till en polare, polaren har gett bilden till tidningen. Tidningen har dock, som du påpekar ansvaret. Du fakturerar tidningen, de fakturerar din kompis, Din kompis blir sur...men du har fått dina pengar...

Om nu så inte är fallet, så undrar jag fortfarande hur tidningen kommit över din bild. Det hela brukar avgöras där nämligen.

Har råkat ut för liknande där en samlingsbild från en släktträff publicerades i en gratistidning på ca 1/3 sida. Bilden hade lämnats av en släktmedlem som köpt en färdig A4-utskrift i färg av mig för 50kr. Jag ringde upp tidningen och förklarade att jag inte gett mitt medgivande till publicering utan ersättning och vi kom muntligen överens om att de skulle betala mig 500kr. Det var mycket generöst av mig för tidningen ska försäkra sig om att fotografen är med på noterna, det är deras ansvar men de kände sig nog lite "lurade" av släktmedlemmen. Tyvärr har jag inte sett röken av några pengar ännu, trots att det gått ca 9 månader sedan telefonsamtalet och jag orkar inte lägga ner tid på det. Men det var Emmaboda Tidning så har jag fått det sagt. Så ska ni göra bilder till den tidningen, se till att få skriftliga avtal! Ironiskt nog så har de en återkommande frågespalt "fråga Juristen" där man kan fråga om olika juridska tvister mm. Kanske skulle man fråga vad jag ska ta mig till där:)?

Senast ändrad:
De som liksom jag har bilder på nätet i stora mängder i form av bildsidor har vant sig vid att det stjäls bilder. Om jag skulle bekymra mig om alla de fallen jag blivit bestulen så skulle det innebära en heltidssysselsättning med att skriva fakturor och klagobrev och driva dessa ärenden. Då en mängd dessutom stjäls till saiter utomlands så kan jag bara titta i månen efter ersättning. Vad göra? Jo, att se glad ut eller skita i att ha en bildsida helt enkelt. Jag har valt att se glad ut...he he! Jag är inte större konstnär än att jag kan svälja denna förtreten.

OT: märk ge-bort-bilderna!

Jag klistrar en märketikett på ALLA de pappersbilder (gratisbilder och sålda) jag sprider omkring mig och som jag inte vill ska komma på villovägar;

Detta är en BILD FÖR PRIVAT BRUK.

Detta är en kopia utan reproduktionsrätt, något som på fackspråk kallas "privatkopia".

Köparen/mottagaren får använda kopian "för personligt bruk", exv klistra in den i sitt fotoalbum eller hänga upp den på väggen.

Köparen/mottagaren får inte använda "privatkopian" för publicering i något sammanhang eller låna ut den till någon annan person för publiceringsändamål.

Upphovrätten tillhör fotografen enligt "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk" med dess senaste tillägg 1996-01-01.

© 2006 Bo Johnsson Photography

Bo Johnsson Trastvägen 123 123 45 Lund 070-123 45 67 [email protected]

Formuleringarna är inspirerande av en notis av Staffan Teste på BLFs webb för några år sen (hittar den inte nu, tyvärr).
Kanske är formuleringarna inte hundraprocentigt heltäckande, men ingen kan säga att "det visste jag inte" när bilden hamnat i tidningen eller på webben.

Istället genererar märkningen försäljning i positiv anda när folk läst den och ringer och undrar vad en publicering kostar och man dessutom kan ställa följdfrågor "aha, ni gör en sån broschyr, har ni hittat alla bilder ni behöver, nähä, men jag har nog några sådana som kan passa, är det OK om jag mailar några förslag?".

Etiketten är en Avery L7169, kostar cirka 75:- för 25 A4-ark a' 4 etiketter, man skriver ut fyra etiketter/A4-sida med Microsoft Word > verktyg > brev och utskick > kuvert och etiketter.
Märkningen kostar m a o 75 öre/märkt bild.

Det händer då och då att jag ger bort en CD med bilder till vänner och bekanta. På senaste tiden har jag då också lagt med en liten txt-fil med följande innehåll:

Denna text bifogar jag alltid när jag ger bort bilder i digital form.

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem,
sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du
vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, gör det för privat bruk. Du får
faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Inte ens på en privat hemsida.
I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill
ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket
skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar