Annons

Ännu en i den långa gratisraden

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte att det är ett problem när man är rak och ärlig. Jag förmodar att det där inte är en organisation som tjänar några våldsamma pengar så varför inte? Då är det värre när man anordnar tävlingar med luddiga villkor i organisationer som borde kunna betala för sig.
Att i ALLA lägen kräva att alla ska betala för bilder i alla sammanhang blir girigt åt andra hållet enligt min mening. Jag tror inte dom förväntar sig att en proffsfotograf ska gå ut och ta bilder på arbetstid åt dom.

Varför blir så less på denna, de skriver ju öppet och ärligt hur de vill ha det. Inte som de här tävlingarna med lite obskyra regler där man nästan ger bort alla rättigheter.

Tycker det där är ett typexempel på bra villkor. På bara ett par rader får de tydligt med att:
1. De betalar inte.
2. Du får med ditt namn.
3. Ingen annan ersättning utgår.

Hur svårt kan det vara att bara låta bli att skicka in sina bilder om man inte gillar villkoren?

Det som jag tycker är förj***igt är att dessa "kampanjer" underminerar fotografyrket. Vem vill betala när man kan gå det gratis? Kan ingen glasa in min balkong, gratis?

De skriver ju helt klart ut vad som gäller och sedan är det väl upp till var och en att avgöra om de vill ställa någon/några bilder till förfogande.

Alla har ju inte den inställningen att det skall tjänas pengar på allt och vid alla tillfällen, men det tycks inte vara acceptabelt för vissa.

Tvivlar på att det är några yrkesfotografer som de vänder sig till i annonsen utan snarare är det väl den breda allmänheten man söker sig mot. Den del av befolkning som inte är så näriga att allt skall generera pengar. Dessutom kan det ju vara så att de räknar med att få bilder som yrkesfotograferna inte normalt ägnar sig åt att ta.

Visst innebär det en konkurrensfaktor för de yrkesverksamma, men är det så att de inte klarar av att arbete konkurrensutsatta, då är det väl deras eget problem?

Senast ändrad:
Det som jag tycker är förj***igt är att dessa "kampanjer" underminerar fotografyrket. Vem vill betala när man kan gå det gratis? Kan ingen glasa in min balkong, gratis?

Tillgång och efterfrågan. Kan inte proffsen prestera så mycket bättre att det är värt att betala för deras tjänster så kommer ingen att göra det. Marknadsekonomi.

Ang. Glasa in din balkong. Du får väl sätta ut en annons om det, men glöm inte att skälla ut dem om de nappar för att de underminerar glasmästaryrket.

Underminerar fotografyrket?
Idag har i princip varenda svensk en kamera, antingen en "riktig" kamera eller en mobilkamera som funkar ypperligt till enkel dokumentation. Det gör ju att det är helt naturligt att be om sådana här saker.
Alla yrken förändras, så är de ju. Och som fotograf idag kan man inte förvänta sig att den här typen av sajter ska betala för sig (Man fick ju inte känslan av att det här var en sajt med vinstintresse). Om man skulle förvänta sig att alla sajter av denna typ skulle köpa relativt dyra bilder skulle nog hemsideskapandet inte ha ett så rikt utbud som det har idag.

En intressant fråga till er som kritiserar dessa "kampanjer". Om ni äger en dator, ringer ni alltid till en konsult och betalar för er då? Eller gör ni som så många andra, ringer en datakunnig vän? Eller kanske går ni in på ett forum där någon datakunnig person delat med sig av sin erfarenhet. Tänk om jag som jobbar med data/IT skulle se ner på detta på samma vis. Det är bara att gilla läget och inse att så ser det ut och att jobba utifrån dom förutsättningarna. Protektionism har väl aldrig varit lönsamt någonsin i ett historiskt perspektiv?

Jag har aldrig fattat varför just fotografyrket skulle ha andra förutsättningar än övriga näringsverksamheter; om en utövare inte lyckas erbjuda en produkt som går att sälja på den marknad han verkar i borde han kanske se över sina produkter och/eller sin marknadsföring, snarare än att gnälla på att marknaden inte ser ut som han vill. Den köpare som betalar mer än han måste för en produkt har hål i huvudet, och vad folk gör med sina bilder inom lagens råmärken angår ingen annan.

Jag glasar in din balkong gratis förutsatt att den har ett attraktivt och väl synligt läge samt att jag får skriva mitt företagsnamn över glasen. Samma villkor som ovan alltså.

Hur många som känner en glasmästare skulle inte be honom hjälpa till gratis om dom kunde när dom ska glasa in balkongen? Frågan är hur långt ut i bekantskapskretsen är det ok att be om tjänsteutbyte? För jag tvivlar STARKT på att det finns särskilt många som betalar för precis allt...

Vem bryr sig. Det är väl bara att strunta i annonsen.

Men faktum kvarstår. Även inom den svarta sektorn. Om någon anlitar en granne som råkar vara hantverkare, tex en röris så skulle väldigt få göra det utan att betala en slant. Är du tex jurist så anses det av någon outgrundlig anledning vara annorlunda. De utför ju inget arbete. Använder bara huvudet och således behöver de inget betalt. Rörpularen lämnar ju i alla fall kvar lite rör och kopplingar men vad lämnar juristen kvar.

Jo detta är mycket vanligt. Jag var gift med en lagvrängare tidigare och hon upprördes ofta över denna orättvishet.

Jag tycker inte heller att alla bilder behöver ersättas ekonomiskt. Däremot är det väl viktigt att det framgår vem som tagit bilderna. Detta går svårligen att utläsa från nämnda sida med dess pyttesmå bilder. Man kan endast ana sig till ett namn på bilden. Dåligt! De borde vara klickbara så man kunde få upp ett större format.

Såg nu att bilderna återkommer på annan plats i större storlek. Men tycker nog att man i varje bild överallt ska kunna utläsa fotografens namn. Det är ju inte alls säkert att betraktaren ser igenom samtliga sidor på hemsidan.

Senast ändrad:
Så vitt jag kunnat utröna så är det nån pensionär som håller på så sidan är väl ideell i det avseendet. Även om det går att köpa annonsutrymme trots att det inte verkar vara nån firma kopplat till sajten.

Som för övrigt ligger på en onödigt dyrt webbhotell om det nu är på ideell basis som verksamheten drivs.

Det jag kan störa mig på är folk/företag som skapar sajter eller andra produkter som de försöker sälja in som annonsplats och som de i sin tur ska fylla med gratismatrial. Det ger upphov till en situation där de kan håva in pengar på andras arbete utan att betala för det. Antingen så delar man väl på pengarna som blir eller så jobbar alla ideellt.

Mvh
Maverick

Oj, många synpunkter på tråden blev det.
Och många vettiga.
Måste tillstå att jag kanske var lite nyvaken vid morgonkaffet när jag retade upp mig på sidan.
Just i det här fallet kan det kanske vara motiverat. Jag läste lite noggrannare nu på eftermiddagen och dom tar ju faktiskt inte betalt av någon som vill medverka och synas på sidan.
Så jag backar ett par steg och erkänner att i det här fallet var det faktiskt OK med gratisbilder.
Som "turistfotograf" blir man kanske lite överkänslig ibland. Det har varit en trend bland kommuner, turistbyråer samt andra turistföretag under ett antal år att anordna "fototävlingar" för att få gratismaterial till broschyrer och webbsidor mot att ge bort frikort eller annat tjafs som pris.
Det är något som jag däremot tar avstånd ifrån och det borde även alla seriösa fritidsfotografer göra enligt min mening.
Många fritidsfotografer när en dröm att börja leva på sitt bildskapande och hur skall det gå till om man samtidigt slår undan benen på de som redan har bild som sitt levebröd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar