Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en hockeyfantast!

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor83

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en riktig fotoamatör och behöver därför lite professionell hjälp. Jag har en KonicaMinolta A200 och hade som sagt tänkt att fota ishockey med den. Det jag behöver hjälp med är helt enkelt inställningarna i kameran. Det blir nämligen alldeles för mycket suddiga bilder.

Mvh Viktor K

Hej!
Här kommer några rader från en annan amatör. Har ibland provat att fota lite från sonens hockeymatcher. Det som är problemet är att det är ganska mörkt i hallarna och spelet går ju ofta snabbt. När bilderna blir suddiga kan det ju bero på att du har för långa slutartider. Kolla det! Jag har fått använda mitt allra ljusstarkaste objektiv och kört på största bländare för att få tillräckligt korta tider. Man kan ju också fota på ett högre iso-tal. Mina bästa bilder har jag fått när jag stått snett bakom mål (trots plexit) för jag har inget tele som är tillräckligt ljusstarkt för att kunna stå på lite avstånd.
Lycka till med fotandet.

mvh/lisa

Det är med hockey som med all annan rörlig idrott, korta slutartider måste användas. Under 1/500 sek är ingen idé vilket innebär att du måste ha ljusstarka objektiv och högt ISO-värde. Speciellt när det är hallar med dåligt ljus.

Jag fotograferade mitt favoritlag (Väsby Hockey) under flera år med en föregångare till din kamere, Minolta A1. Den är på inget sätt optimala men det går om man inte har jättestora krav på kvalitén. Och halvbra bilder är bättre än inga bilder.

Mina inställningar är ISO 800 med manuell tid och slutare, den ljusa isen lurat oftast kameran om man använder automatiken. Använd så stor bländare som bara går, i mitt fall 3.5 och justera tiden med hjälp av histogrammet för att få rätt exponering. För mig blir det oftast 1/250 eller 1/320. I vissa hallar så släcker de ner belysningen lite i pauserna och då kan det ta några minuter innan belysninger kommer upp i full styrka. Så man kan ibland behöva justera lite under matchen för detta. Det blir mycket brus i bilderna men det går till viss del att få bort med datorprogram, typ Noise Ninja eller Neat Image.

Autofokusen i min Minolta är inte den snabbaste så det är ingen idé att följa en spelare med kameran och hoppas att den ska hinna fokusera när det händer något kul. Istället så riktar jag kameran där jag gissar att något kommer hända, tryckter ner avtryckaren till hälften för att fokusera och skjuter av om det blir så. Tekningar och gratulationer efter mål är lätta att fotografer för då står spelaren rätt så stilla medans ett hårt skott mot mål oftast ger en delvis suddig bild t ex på klubban, en ben eller en arm som rör sig.

Stäng av antiskakfunktionen, Den gör ingen nytta för ishockey utan drar bara onödig ström från batteriet.

Det är också viktigt att ställa in rätt vitbalans. Antingen så så tar man någon av de förprogrammerade som överensstämmer med hallens belysning. Men ännu bättre är att göra en manuell vitbalans. Jag använder oftast isen som referens, på något ställe utan reklam och spelare. Och gör det när spelarna har ruggat upp isen så att den inte är nyspolad, för då blir det oftast fel.

Jag fotograferar också i RAW som gör att man har lite marginaler för att ljustera vitbalans och felexponering i efterhand. Men det blir en massa merarbete som man kanske inte har lust eller tid till.

Det var mina erfarenheter att fota ishockey med "fel" kamera. Numera använder jag en Canon 400D. En systemkamera med ett ljusstark objektiv fungerar mycket bättre. Det blir en helt annan tekniska kvalité på bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar