ANNONS
Annons

Ännu en fråga om upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hallå!
Jag vet att det har varit, och är, mycket om upphovsrätter och ägande av bilder, så med risk att vara tjatig så tar jag upp det igen.
Det det handlar om är en bild jag tagit nyligen med ett uppslag ur en bok, Eric Claptons självbiografi närmare bestämt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1522368&target=_blank

Det jag undrar är hur pass "upphovsrättskränkande" det vore att publicera den här bilden, vilket jag nu faktiskt har gjort här på Fotosidan. Det är ju en tydlig del av texten synlig, så är det på något sätt mindre rätt av mig att lägga ut en sådan här bild?

Tacksam för svar som kan stilla mina funderingar!

/Jonas

Jag skulle säga att det inte är ett upphovsrättsligt intrång då bilden klart inte här till syfte att reproducera texten eller bokens innehåll utan är ett verk i sig.

Jag skulle säga att det inte är ett upphovsrättsligt intrång då bilden klart inte här till syfte att reproducera texten eller bokens innehåll utan är ett verk i sig.

Det är samma spår jag är inne på, men med tanke på allt som är runt upphovsrätter idag så vill man ju vara säker, så man inte sitter med skägget i brevlådan en vacker dag =P

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar