Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en fågelfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

casting

Aktiv medlem
Var ute på lunchen och har inte tålamod att vänta tills jag kommer hem då jag vet att man oftast får så snabba svar här :)

Vad är det jag hittat? en sångare av någon sort gissar jag på, men vilken om det nu är det?

Bilagor

• fagel.jpg
    fagel.jpg
    78.9 KB · Visningar: 660
Tack Andreas. Spontant kändes den så gul, men efter lite research på lövsångare på nätet så verkar den ju kunna ha den färgen också.

Hej

Verkar ha mörka ben, lövsångare har ljusa ben. Svårt att se på bilden dock.

Var är bilden tagen i Sverige? i vilken biotop etc

Härmsångare har mörka ben och är rätt gula, gransångare har mörka ben men är inte så gul.

MVH

Omar

Hej Omar. Jag har en hel serie med bilder, och där kan konstateras att som du säger, den verkar ha rätt mörka ben. bilden är tagen idag precis i anknytning till Halmstads flygplats (Alltså södra Halland) vid en liten damm omgiven av åkrar. Runt dammen växte en hel del sly, och det var i dessa buskar/träd den lilla krabaten hoppade runt.
Här är ännu en bild av den.

Bilagor

• fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    100 KB · Visningar: 402
Inser iaf att jag inte hade blivit klokare hemma med fågelboken ;-) Har letat information om både härmsångare och lövsångare på nätet och rent visuellt tycker jag att den inte riktigt, riktigt stämmer in på någon och/eller båda av dom :)
Färgen var som sagt gul, mer gul än vad dom lövsångare jag hittat på nätet verkar vara. Men å andra sidan så är jag som Andreas påpekar lite osäker om huvudformen.

Hej!

Intressant det här med framförallt våra små sångfåglar. De liknar varandra en hel del och kan gärna bli lite lurigt tycker i a f jag att artbestämma ibland.

Men i detta fall så är jag till 100 % (nästan) säker och sätter min peng på att det är en lövsångare. Den blir nu framåt sensommaren/hösten gulaktigare i tonen och mer kontrastrik jämfört med vår/försommar.

//Ronney

Hej!

Intressant det här med framförallt våra små sångfåglar. De liknar varandra en hel del och kan gärna bli lite lurigt tycker i a f jag att artbestämma ibland.

Men i detta fall så är jag till 100 % (nästan) säker och sätter min peng på att det är en lövsångare. Den blir nu framåt sensommaren/hösten gulaktigare i tonen och mer kontrastrik jämfört med vår/försommar.

//Ronney

Senast ändrad:
Rolz skrev:
Hej!

//Ronney

Nyfiken som jag är så undrar jag ju vilka detaljer du tittar på när du gör den gissningen.

Visst så får du vara nyfiken Håkan.

Jo, enligt min fågelbok så är det så nu framåt sensommaren att lövsångaren blir gulaktigare i tonen som sagt. Sedan så finns det gråvita/gulvita ögonbrynsträcket klart och tydligt där.

En annan detalj om man jämför med härmsångaren som Omar säger det är att den har en flackare hjässa i profil vilket jag inte tycker denna har.

//Ronney

Jag är säker på att det är en lövsångare. Årsungar av lövsångare får denna "härmsångar"-gula färg.

Härmsångare är en bra och rimlig gissning (härmsångare hade namnet gulsångare förr), men den har en del detaljer som inte finns på denna lövsångare.

De olika sångarna är lika varandra (spec. släktet phylloscopus som lövsångaren tillhör).

Alla som pysslar med fåglar skall ha vissa problem att säkerställa art hos phylloscopus-sångare via utseende. Även släktet hippolais som härmsångaren tillhör är mycket svårt att bestämma på utseendet (spec. på kontinenten)

Om man inte har problem med det, då har man problem ;-)

Mvh/Mattias

Nu skall ni få ett tydligt svar ;)

Det är en lövsångare! Härmsångare har bland annat en längre näbb (än lövsångaren) med bred bas. De har också vita kanter på vingpennor och teritaler. Detta gör att vingarna ser ut att ha tydliga horrisontella vita ränder.

Lövsångaren har ett tydligt ljusgult ögonsträck medan härmsångaren har ett diffust ögonsträck.

MVH Oskar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar