Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ännu en fågelfråga
- Trådstartare casting
- Start datum
casting
Aktiv medlem
Hej Omar. Jag har en hel serie med bilder, och där kan konstateras att som du säger, den verkar ha rätt mörka ben. bilden är tagen idag precis i anknytning till Halmstads flygplats (Alltså södra Halland) vid en liten damm omgiven av åkrar. Runt dammen växte en hel del sly, och det var i dessa buskar/träd den lilla krabaten hoppade runt.
Här är ännu en bild av den.
Här är ännu en bild av den.
Bilagor
casting
Aktiv medlem
Inser iaf att jag inte hade blivit klokare hemma med fågelboken ;-) Har letat information om både härmsångare och lövsångare på nätet och rent visuellt tycker jag att den inte riktigt, riktigt stämmer in på någon och/eller båda av dom
Färgen var som sagt gul, mer gul än vad dom lövsångare jag hittat på nätet verkar vara. Men å andra sidan så är jag som Andreas påpekar lite osäker om huvudformen.
Färgen var som sagt gul, mer gul än vad dom lövsångare jag hittat på nätet verkar vara. Men å andra sidan så är jag som Andreas påpekar lite osäker om huvudformen.
Rolz
Avslutat medlemskap
Hej!
Intressant det här med framförallt våra små sångfåglar. De liknar varandra en hel del och kan gärna bli lite lurigt tycker i a f jag att artbestämma ibland.
Men i detta fall så är jag till 100 % (nästan) säker och sätter min peng på att det är en lövsångare. Den blir nu framåt sensommaren/hösten gulaktigare i tonen och mer kontrastrik jämfört med vår/försommar.
//Ronney
Intressant det här med framförallt våra små sångfåglar. De liknar varandra en hel del och kan gärna bli lite lurigt tycker i a f jag att artbestämma ibland.
Men i detta fall så är jag till 100 % (nästan) säker och sätter min peng på att det är en lövsångare. Den blir nu framåt sensommaren/hösten gulaktigare i tonen och mer kontrastrik jämfört med vår/försommar.
//Ronney
Rolz
Avslutat medlemskap
Hej!
//Ronney
//Ronney
Senast ändrad:
casting
Aktiv medlem
Rolz skrev:
Hej!
//Ronney
Nyfiken som jag är så undrar jag ju vilka detaljer du tittar på när du gör den gissningen.
Rolz
Avslutat medlemskap
Visst så får du vara nyfiken Håkan.
Jo, enligt min fågelbok så är det så nu framåt sensommaren att lövsångaren blir gulaktigare i tonen som sagt. Sedan så finns det gråvita/gulvita ögonbrynsträcket klart och tydligt där.
En annan detalj om man jämför med härmsångaren som Omar säger det är att den har en flackare hjässa i profil vilket jag inte tycker denna har.
//Ronney
Jo, enligt min fågelbok så är det så nu framåt sensommaren att lövsångaren blir gulaktigare i tonen som sagt. Sedan så finns det gråvita/gulvita ögonbrynsträcket klart och tydligt där.
En annan detalj om man jämför med härmsångaren som Omar säger det är att den har en flackare hjässa i profil vilket jag inte tycker denna har.
//Ronney
Nordlund32
Aktiv medlem
Jag är säker på att det är en lövsångare. Årsungar av lövsångare får denna "härmsångar"-gula färg.
Härmsångare är en bra och rimlig gissning (härmsångare hade namnet gulsångare förr), men den har en del detaljer som inte finns på denna lövsångare.
De olika sångarna är lika varandra (spec. släktet phylloscopus som lövsångaren tillhör).
Alla som pysslar med fåglar skall ha vissa problem att säkerställa art hos phylloscopus-sångare via utseende. Även släktet hippolais som härmsångaren tillhör är mycket svårt att bestämma på utseendet (spec. på kontinenten)
Om man inte har problem med det, då har man problem ;-)
Mvh/Mattias
Härmsångare är en bra och rimlig gissning (härmsångare hade namnet gulsångare förr), men den har en del detaljer som inte finns på denna lövsångare.
De olika sångarna är lika varandra (spec. släktet phylloscopus som lövsångaren tillhör).
Alla som pysslar med fåglar skall ha vissa problem att säkerställa art hos phylloscopus-sångare via utseende. Även släktet hippolais som härmsångaren tillhör är mycket svårt att bestämma på utseendet (spec. på kontinenten)
Om man inte har problem med det, då har man problem ;-)
Mvh/Mattias
ozki
Aktiv medlem
Nu skall ni få ett tydligt svar
Det är en lövsångare! Härmsångare har bland annat en längre näbb (än lövsångaren) med bred bas. De har också vita kanter på vingpennor och teritaler. Detta gör att vingarna ser ut att ha tydliga horrisontella vita ränder.
Lövsångaren har ett tydligt ljusgult ögonsträck medan härmsångaren har ett diffust ögonsträck.
MVH Oskar
Det är en lövsångare! Härmsångare har bland annat en längre näbb (än lövsångaren) med bred bas. De har också vita kanter på vingpennor och teritaler. Detta gör att vingarna ser ut att ha tydliga horrisontella vita ränder.
Lövsångaren har ett tydligt ljusgult ögonsträck medan härmsångaren har ett diffust ögonsträck.
MVH Oskar