Vapo
Aktiv medlem
När jag äntligen sparat och skrapat ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett 70-200 till min 20D... då har den stora beslutsångesten slagit in.
Följande har jag tittat på;
1 Canon 70-200/4 L ny
2 Sigma 70-200/2,8 EX ny
3 Canon 70-200/2,8 L beggad
(även Sigmas beggade har varit på tapeten men rädslan för problem med själva beg köpet eller ev reperationsbehov har nu fått mig att enbart titta på ny optik oavsett märke)
Så kvarstår är nu alt 1 och 2 för ungefär samma pengar.
Självklart är bländare 2,8 en stor fördel då jag kommer att fota en del i gympasalar under höst/vinter.
Men samtidigt är jag lite reserverad mot Sigman efter att ha läst "alla" trådar här och även en del i andra forum.
Sigma front/bak fokus samt en ibland hickand AF är det som skrämmer mest (?).
Vidare beskrivs den ibland som mjuk på full bländare - hur påverkar detta bilden? Är mjuk samma som oskarp?
Canons /4 har jag hittils inte hittat något negativt om.
Sen har vi det där med vikten.
totalt 2040g Sigma (iofs med stativfäste)
mot
totalt 1475g på Canon
Ett halvt kilo extra då jag eller min fru mestadels kommer att skjuta handhållet (har en trebenare men..använder den sällan och aldrig till sportfoto).
För Ni som vet och har provat - är det stor skillnad på dessa ~ 550g eller är det bara på pappret det ser ut att vara stor skillnad?
Finns det något stor och självklart argument för att slå till på den ena eller andra? Jag behöver hjälp...!
Eller har jag innest inne redan bestämt mig men behöver lite "expertråd" från andra ägare?
Just nu är alla råd välkomna!
Följande har jag tittat på;
1 Canon 70-200/4 L ny
2 Sigma 70-200/2,8 EX ny
3 Canon 70-200/2,8 L beggad
(även Sigmas beggade har varit på tapeten men rädslan för problem med själva beg köpet eller ev reperationsbehov har nu fått mig att enbart titta på ny optik oavsett märke)
Så kvarstår är nu alt 1 och 2 för ungefär samma pengar.
Självklart är bländare 2,8 en stor fördel då jag kommer att fota en del i gympasalar under höst/vinter.
Men samtidigt är jag lite reserverad mot Sigman efter att ha läst "alla" trådar här och även en del i andra forum.
Sigma front/bak fokus samt en ibland hickand AF är det som skrämmer mest (?).
Vidare beskrivs den ibland som mjuk på full bländare - hur påverkar detta bilden? Är mjuk samma som oskarp?
Canons /4 har jag hittils inte hittat något negativt om.
Sen har vi det där med vikten.
totalt 2040g Sigma (iofs med stativfäste)
mot
totalt 1475g på Canon
Ett halvt kilo extra då jag eller min fru mestadels kommer att skjuta handhållet (har en trebenare men..använder den sällan och aldrig till sportfoto).
För Ni som vet och har provat - är det stor skillnad på dessa ~ 550g eller är det bara på pappret det ser ut att vara stor skillnad?
Finns det något stor och självklart argument för att slå till på den ena eller andra? Jag behöver hjälp...!
Eller har jag innest inne redan bestämt mig men behöver lite "expertråd" från andra ägare?
Just nu är alla råd välkomna!