Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra storlek på massa bilder samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan.. Vill kunna ändra storlek på en massa bilder samtidigt.. Orkar inte öppna varje bild och spara om dom. Finns det några nedladdningsbara typ "macron" till photoshop för det här?

Annars är det ju enkelt att göra ett eget funktionsmacro i Photoshop och sedan göra detta genom en gruppering på alla bilder.

För att göra ett nytt funktionsmacro:
Öppna valfri bild. Välj "fönster/funktionsmacron". I macropaletten väljer du "skapa nytt funktionsmacro" (den lilla ikonen som ser ut som en pappersflik). Ge macrot ett namn och tryck sedan "spela in". Ställ in den storlek du vill att bilderna ska bli och klicka sedan "stoppa inspelning" (den lilla kvadraten).

För att sedan köra detta macro på alla bilder gör du så här:
Öppna upp alla bilder du vill ändra storlek på. Gå sedan in på "arkiv/automatisera/gruppera...". I fönstret väljer du vilket macro du vill köra och sedan mål, t.ex om du vill att Photoshop ska spara förändringen och stänga bilderna, eller "inget" om du vill ha kvar bilderna öppnade och sköta resten själv.

För batchprocessning finns det få program som jag tycker är bättre än ImageMagick (http://www.imagemagick.org/) som dessutom är gratis och finns till Windows, Unix och Mac (mfl).

Tyvärr(?) är ImageMagick ett programpaket du kör vid en kommandoprompt, så är du rädd för att öppna ett svart konsollfönster i din Windows eller MacOSX ska du blunda nu. Därtill har den något högre inlärningströskel efterom man måste läsa dokumentationen och inte bara kan peka och klicka, men sen är den klockrent bäst på att göra omskalningar och liknande operationer för att inte nämna konverteringar mellan i princip vilket bildformat som helst. Jag använde ofta ImageMagick för att enkelt göra små tumnaglar av mina bilder efter att jag manglat dem i tex Photoshop.

Nej nej nej!

Jag kör besserwisser-stilen och klistrar in ett tidigare inlägg från mig i ämnet:

"
Av de få algoritmer Photoshop kan erbjuda är Bicubic den som ger bäst resultat. Allra bäst blir det om du förminskar i små steg och applicerar en aning oskärpa (Unsharp Mask) för varje gång.

Allra bäst är algoritmen Lanczos3 men den erbjuds inte i Photoshop. Du finner den i gratisprogrammet Easy Thumbnails dock.
http://www.fookes.com/ezthumbs/index.php
"

Alltså, hämta programmet Easy Thumbnails, vilket jag även rekommenderar i det senaste numret av Allt om DigitalFoto som finns ute nu. Easy Thumbnails är supersmidigt, den klarar batch och är ruskigt snabbt. Dessutom är det helt gratis!

/bjanha

:D:O:V:E: skrev:
Annars är det ju enkelt att göra ett eget funktionsmacro i Photoshop och sedan göra detta genom en gruppering på alla bilder.

För att göra ett nytt funktionsmacro:
Öppna valfri bild. Välj "fönster/funktionsmacron". I macropaletten väljer du "skapa nytt funktionsmacro" (den lilla ikonen som ser ut som en pappersflik). Ge macrot ett namn och tryck sedan "spela in". Ställ in den storlek du vill att bilderna ska bli och klicka sedan "stoppa inspelning" (den lilla kvadraten).

För att sedan köra detta macro på alla bilder gör du så här:
Öppna upp alla bilder du vill ändra storlek på. Gå sedan in på "arkiv/automatisera/gruppera...". I fönstret väljer du vilket macro du vill köra och sedan mål, t.ex om du vill att Photoshop ska spara förändringen och stänga bilderna, eller "inget" om du vill ha kvar bilderna öppnade och sköta resten själv.

du, det där försökte jag fixa, i säkert 2 dagar. =)

irfanview. buslätt att ändra storlek på flera samtidigt. fungerar jäkligt bra.
dessutom, så blir kvaliten bättre än om du gjorde det för hand i photoshop (enligt min åsikt).

/Henri

Med ett enda kommando för alla bilder i en katalog tar jag ut inbäddad jpeg ur canons CRW, skalar ned kopior av alla bilder, även de vanliga jpeg bilderna, gör klickbara tumnaglar av alla bilder i ett html-album, som leder till en sida för varje lite större "web-formats-bild" med utvald exif-information under bilden och med länkar till nästa och föregående bild plus en länk tillbaks till indexet med tumnaglarna. Det bygger på Exif/libexif, Crwinfo och givetvis ImageMagick, och jag använder det för att få en översikt på bilderna jag bränner ut på CD. För högre kvalitet så är dock manuell "handpåläggning" av varje bild ofrånkomligt eftersom olika bilder kräver olika "handpåläggning".
http://w1.970.telia.com/~u97007522/linux/code/mkcdalbum

Oj, visstja. Detta skript är för bash, Linux kommandotolk, men jag tror att nåt liknande kanske kan gå att "sy ihop" i DOS, åtminstone den mest basala skalningen går helt säkert bra.

Jag håller med de som förespråkar mackro i photoshop .. det är ganska enkelt och man kopplar samman det med automatiera funktionen så kan man skapa macron som t.ex ändrar storlek, opimerar för att webben och att skapa thumbnails.. så jag tycker absålut att du ska göra det i photoshop.

/ Kennet

Proboarder skrev:
du, det där försökte jag fixa, i säkert 2 dagar. =)

Jag kör det hela tiden. Jag har macron för nästan allt, och dessa brukar jag koppla ihop in i oändligheter ibland beroende på vad jag vill göra.

Vad gör du för fel om det inte funkar? Det är faktiskt enklare än vad t.ex jag trodde innan jag satte mig in i det.

:)D:O:V:E:) förklarade det hela mycket bra enligt mig, jag klarade av det direkt och jag är väldigt grön på det här.

Till barnens hemsida använder vi ett program som heter Thumbnail Creator. Man kan ladda ner det och prova gratis i 30 dagar tror jag. Den genererar förutom tumnaglar och bilder i förbestämd storlek riktigt snygg html-kod. Man kan ställa in hur stora bilderna ska bli, tumnaglarna etc.

http://www.express-soft.com/etc/

eatfrog skrev:
irfanview. buslätt att ändra storlek på flera samtidigt. fungerar jäkligt bra.
dessutom, så blir kvaliten bättre än om du gjorde det för hand i photoshop (enligt min åsikt).

/Henri

Haha, ne, bildkvaliten kan knappast blir något annat än lika bra.... Troligtvis bättre om något med PS.

Allra bäst är algoritmen Lanczos3 men den erbjuds inte i Photoshop. Du finner den i gratisprogrammet Easy Thumbnails dock.
http://www.fookes.com/ezthumbs/index.php
"

Alltså, hämta programmet Easy Thumbnails, vilket jag även rekommenderar i det senaste numret av Allt om DigitalFoto som finns ute nu. Easy Thumbnails är supersmidigt, den klarar batch och är ruskigt snabbt. Dessutom är det helt gratis!

/bjanha [/B][/QUOT

Easy Thumbnails funkar kanon tycker jag..Hämtade sedan någon nämde det i en annan tråd...

Lanczoz finns i Irfanview.
Jodå Mikael, kvaliten blir bättre än med PS.
Tro inte att bara för att programmet kostar otaliga tusen mer så är allting bättre.

Och nu pratar vi storleksändring, inte någonting annat.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar