Annons

Ändra storlek på massa bilder samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ändrar storlek och sparar me bästa kvalitet så kan jag looooova att det inte blir någon kvalitetskillnad. Spec då du enbart pratar om att ändra storlek, vilket ger att algoritm för att komprimera Jpeg inte spelar ngn roll.

Har testa att storleksändra ett original både med IrfanView och Photoshop, och sen sparat undan dem med de båda programmens bästa kvalitets-alternativ. Såg absolut inte ngn som helst skillnad de två bilderna emellan...

Varför skulle det vara bättre för det kostar många tusen? Har någon sagt det? Däremot har ju DU bestämt dig för att IrfanView är bäst eftersom du använder det. :D

Trevlig helg på er!

Senast ändrad:
om man vill storleksändra både stående och liggande bilder med samma macro så kan man istället för att ändra med image size, ändra med "file - automate - fit image".
(anpassa bild på svenska)
där fyller man i den pixelbredd och höjd man vill ha som störst, tex 600 600. då behålls proportionerna och den största sidan blir 600 pixlar oavsett om det är en stående eller liggande bild.

Ett annat enkelt alternativ om man kör Window Xp i alla fall är att markera de bilder man vill ändra och högerklicka -> resize pictures. Funkar helt okej, vet inte vilken algoritm som används men duger defenitivt för webbruk....

cihlin skrev:
Ett annat enkelt alternativ om man kör Window Xp i alla fall är att markera de bilder man vill ändra och högerklicka -> resize pictures. Funkar helt okej, vet inte vilken algoritm som används men duger defenitivt för webbruk....

jag har xp professional. jag får inte upp några såna alternativ. inte heller fick jag det med home edition.
bara om jag vill mejla bilderna nånstans så kan jag välja att göra bilderna mindre.
nåt fel som är knas?

DIFference skrev:
Om man ändrar storlek och sparar me bästa kvalitet så kan jag looooova att det inte blir någon kvalitetskillnad. Spec då du enbart pratar om att ändra storlek, vilket ger att algoritm för att komprimera Jpeg inte spelar ngn roll.

Har testa att storleksändra ett original både med IrfanView och Photoshop, och sen sparat undan dem med de båda programmens bästa kvalitets-alternativ. Såg absolut inte ngn som helst skillnad de två bilderna emellan...

Algoritm för att komprimera jpeg? Nej, det var inte alls vad vi pratar om. Det finns bara ett sätt (i princip) att spara som jpeg. Vi pratade om algoritmen för att ändra storlek på en bild.
Photoshop har bara Bicubic vilket är en klart undermålig algoritm för interpolering.

Jag har också testat att storleksändra, flera gånger, har gjort ett högst informellt test på detta, och irfanview var klart bättre.

Innan du skriver inlägg med så självsäker ton bör du väl iallafall ha belägg för det du säger.

/Henri

DIFference skrev:
Whatever... Som om ett program som irfanview skulle slå PS..........
Mikael, bara för att det är gratis behöver det inte vara sämre. På enskilda punkter kan ett "program som irfanview" mycket väl slå PS och i vissa fall vara långt bättre, beroende på vad programmet har för ändamål.

Se till exempel ImageMagick som erbjuder långt fler metoder att använda vid omskalning av bilder. http://www.imagemagick.org/www/ImageMagick.html#details-filter Vissa filter fungerar bättre för vissa bilder, andra för andra.

Sök gärna på nätet och jämför olika metoder, "Bicubic" är den vanligaste i många program, "Lanczos" heter en annan metod som är populär. Det finns gott om sidor att informera sig på. En sökning på Google ger flera intressanta undersökningar: http://www.americaswonderlands.com/digital_photo_interpolation.htm
Sedan får du avgöra själv vad du tycker är bra.

Jag vet vad Biocubic och Lanczos är.

Har testat båda och märkte ingen som helst skillna, och jag lovar at jag har otroligt bra syn.

Som om det TEORETISK är så att Lanczos är bättre, det tycker jag inte spealr så stor roll om man ändå inte ser det.

Punkt slut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar