Annons

Ändra menyspråk till svenska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Mailade både till Olympus och Sony en fråga om det går att vid hemkomsten till Sverige ändra menyspråk från japanska till svenska.

Olympus svarade att det går att ladda ner svenska menyer från deras hemsida beträffande deras kameror.

Sony svarade att det INTE går att ändra menyspråket i efterhand på deras kameror.

Ev finns engelska menyer på Sonys kameror - men det måste i så fall kontrolleras på plats (kameror gjorda för den inhemska marknaden är tydligen inte identiska med de som görs för export).
Tycker det låter lite märkligt, att det inte skulle gå att ladda ner andra menyspråk på i princip alla digitalkameror.
Någon som stött på detta problem när ni köpt DSLR-kamera i Japan?

Vissa kameratillverkare hårdkodar delar av styrsystemen i kamerorna och alla som gör det har en egen uppfattning om vad som "bör" hårdkodas. Sony hårdkodar ex.vis menyspråken, så det är stört omöjligt att ändra - det gäller att köpa rätt version från början.

Det var intressant upplysning du hade om Sony!

Vilka fler än Sony är det som "hårdkodar" sina kameramenyer?
Vore kul att veta!

tannler skrev:
Sony hårdkodar ex.vis menyspråken, så det är stört omöjligt att ändra - det gäller att köpa rätt version från början.

Hur gör man då om man är spansktalande amerikan, turktalande svensk eller svensktalande finne? Måste vara oerhört svårt att få tag på rätt produkt. Och om man trots allt lyckas få tag i sitt eget språk så lär det ju inte vara lätt att sälja när det blir dags för byte om ett par år.

Låter ju helt galet att låsa menyspråket!

Påpeka det för tillverkarna av kamerorna - jag håller som enskild individ med Dig till fullo.

tannler skrev:
Påpeka det för tillverkarna av kamerorna - jag håller som enskild individ med Dig till fullo.

Mitt inlägg var förstås inte riktagt mot dig! ;)

Vad jag vet är Sony ganska ensamma om detta och det tycks bara gälla kameror. Min Sony TV kan prata massor av språk, precis som min Sony/Ericson mobil.

På mina Canon kameror går det utmärkt att välja språk fritt.

Mvh
Anders

Att "välja språk fritt" är i sig inget bevis för att menyspråken inte är en del av det som hårdkodats. Jag kan också välja "fritt", men bara mellan de som är installerade.

Att "välja fritt" borde rimligtvis innebära att vi kunde välja cymru i Wales, eller gaelic i Skottland, men jag kan inte påminna mig att jag sett någon kameratillverkare tillhandahålla den möjligheten.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto