Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra färg

Produkter
(logga in för att koppla)

olander91

Medlem
Hej!
Hur ändrar jag färg på tex ett par fälgar på en bil?
Om fälgarna är svarta så vill jag ha dom vita tex:

Jag använder mig av PS CS3 Svenska

// Tobbe

Världens sämsta svar på ett forum .. Man tänker fan inte långt om man svarar så.
han är på helt rätt ställe för att ställa såna frågor, hade alla alltid svarat googla så hade det här forumet varit tomt.

Varför är du ens inne på forumet ?

Tyvärr har jag inget bra svar på nått enkelt sätt men hoppas du får vettigare svär än det innan .

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107708&highlight=M%E5la
är en länk till hur man kan använda LAB color till att byta färg på olika saker.

Det enklaste sättet är nog att konverera en kopia av bilden till LAB och sen i kurv verktyget flytta vänster nedre hörn till övre vänster och sen övre högre till nedre vänster. Dvs istället för ner vänster till upp höger kurva till en upp vänster till ner höger. Det du då gjort är svart till vitt och vitt till svart. Problemet är väl att blänk som är vitt i fälgen då blir svart...

Sen får du lägga in den här kopian och maska fram fälgarna. Det kanske funkar med blandningsläge men det beror på bilden.

Jag tror det är enklare att göra em blå bil gul än att fixa svart till vitt och behålla ett naturligt blänk.

Kom att tänka på en sak.

Om du bara lifter upp vänsterkanten men inte hela vägen upp i hörnet så borde du få till hjulen "vita" och ändå kunna behålla blänket.

OBS hela bilden kommer att bli tok ljus men eftersom du sen lägger in bilden som eget lager över originalet och maskar fram bera fälgarna så spelar ju det ingen roll.

Världens sämsta svar på ett forum .. Man tänker fan inte långt om man svarar så.

Vad var det som var så dåligt?

Jag hjälpte honom med sökorden, gjorde sökningen och bifogade länken med sökresultatet - vips fick han en lång rad beskrivningar på precis det han önskade, betydligt mer genomarbetat och lättare att följa än vad någon kan prestera med ett inlägg här i forumet.

Vad var ditt bidrag nu igen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar