Annons

Ändra exponeringen på vissa ställen

Produkter
(logga in för att koppla)

Sokoban

Aktiv medlem
Hej

Hur ändrar man med Adobe Photoshop CS5 exponeringen på vissa ställen?

Jag skulle vilja ändra ljuset men inte hela bilden?

Nån som vet?

// Sokoban

Hej

Hur ändrar man med Adobe Photoshop CS5 exponeringen på vissa ställen?

Jag skulle vilja ändra ljuset men inte hela bilden?

Nån som vet?

// Sokoban

Det finns många sätt. Ett av de bättre är att jobba med lagermasker. Vet inte om du är bekant med det, men gör först en lagerkopia (cmd+j). Gör sedan din justering på det nya lagret. Lägg till en svart lagermask. Sedan kan du använda en pensel (i lämplig storlek och hårdhet) med vit färg för att måla fram de delar du vill ha ljusare.

Det finns många sätt. Ett av de bättre är att jobba med lagermasker. Vet inte om du är bekant med det, men gör först en lagerkopia (cmd+j). Gör sedan din justering på det nya lagret. Lägg till en svart lagermask. Sedan kan du använda en pensel (i lämplig storlek och hårdhet) med vit färg för att måla fram de delar du vill ha ljusare.

Ok, vet du nån bra guide för detta ?

// Sokoban

Ok, vet du nån bra guide för detta ?

// Sokoban

Nix, inte på rak arm, men jag tillverkar egna guider för speciella ändamål, ska se om jag hittar någon gammal.
Det finns säkert saker att hitta i ämnet, det svåra är bara att sålla bland allt skräp man får i sökresultaten.

Nix, inte på rak arm, men jag tillverkar egna guider för speciella ändamål, ska se om jag hittar någon gammal.
Det finns säkert saker att hitta i ämnet, det svåra är bara att sålla bland allt skräp man får i sökresultaten.

Samma här .. hittar bara guider för hela bilden... Så jag säger ja tack ... Gärna en guide om du har eller hittar ..

Sokoban

Den metoden fungerar, men bättre är att använda ett justeringslager. När du talar om att ändra exponeringen antar jag att du menar att göra delar av bilden ljusare eller mörkare. Gör i så fall så här:

1) Öppna ett justeringslager för Levels/Nivåer eller Curves/Kurvor. Du får då automatiskt en lagermask, som du ser på lagerpaletten bredvid symbolen för justeringsverktyget. Lagermasken ser ut som en vit ruta.

2) Dra i reglagen/kurvan tills du är nöjd - obs. titta bara på de ställen du vill förändra, bry dig inte om resten av bilden.

3) Gå in på menyn under Edit och välj Fill/Fyll, och välj bakgrunds- eller förgrundsfärg - färgen ska vara svart. Lagermasken ska nu vara helt svart.

4) Se till att lagermasken är aktiverad genom att klicka på den. Välj en pensel med lagom storlek och mjukhet och "måla" med vit färg på bilden över de partier som du ville ändra med justeringen.

Klart!

Fördelen med att använda justeringslager är att du kan öppna lagret på nytt och justera dina ändringar, om du tycker att du tog i för mycket eller för lite första gången. Detta kan du inte göra med den metod som Mats föreslog.

Hoppas att detta var någorlunda begripligt. Lycka till!

Vill du ha ett sätt till? ;)

• Skapa ett nytt tomt lager ovanpå din bild.
  • Välj Edit -> Fill och fyll lagret med 50% grått
  • Ändra lagrets visningsläge till Overlay
  • Välj en lagom stor och mjuk pensel och måla med vitt i det nya lagret där du vill ljusa upp och med svart där du vill mörka ner. Använd låg Opacity och låg Flow för att det inte ska bli för mycket av det goda.

Jo men är man nybörjare på Photoshop så har jag svårt att hitta i menyerna ... finns det inte en guide med bilder ?

// Sokoban

och har du riktigt brottom så drar du till med lasso-tool ditt område lägger till rikligt med feather i proportion med området och resolutionen och så drar du i kurvorna. Därefter cmd D (deselect) och saken är biff.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto