ANNONS
Annons

Äldre objektiv vs nyare?

Produkter
(logga in för att koppla)

alpros

Medlem
Hejsan!
Jag har fått en fin kamera i julklapp (Canon EOS 70D) med uppmaningen att återuppta och ta tillvara på mitt intresse för fotografering. Jag har nu ett antal äldre objektiv (ca 20 år) :
Canon EF 28 mm 1:2.8
Canon EF 50 mm 1:1.8
Canon EF 35-80 mm 1:4-5.6
Canon EF 75-300 mm 1:4-5.6
Canon EF 100-300 mm (glömt skriva upp!)
Canon EF-S 18-55 mm 1:3.5-5.6 II (från 2005)

Jag undrar vad som främst skiljer de äldre från nyare? Långsammare AF? Mindre tysta? Annat? Kan jag vara nöjd med sambons och mitt sammanlagda förråd av objektiv? Eller finns det nåt modernare "must have" som kan förenkla min fotovardag?

Jag kommer främst att fota djur (både hemmavid och ute på jakt & träning) och landskap. Tror jag. Barnen fastnar säkert bra på vad som! Är lite intresserad av makro också... Men först ska jag nog bara lära mig kameran!

Det skiljer men kostar också

Börja att fota igen och efter ett tag vet du vad du saknar, brännvidd, zoom, ljusstyrka osv. Nya versioner av samma objektiv kan nog kvitta lika, medan nykonstruerade objektiv vanligen blir bättre och bättre. Sedan är ju frågan om det är värt vad det kostar?

Grattis.
Objektiv som har USM är tystare och har snabb AF.
Optiskt sett så duger dina objektiv bra.

EF-S är dedikerat till din kamera som har en sensor av formatet APS-C

Det ända något "överflödiga" objektivet är 35-80mm som ersätts av 18-55mm till din kamera.

Telezoomarna är OK men det finns bättre och det kanske är där du behöver uppgradera i första hand om du ska uppleva kvalitetsskillnad.

För makro tycker jag att du bör satsa på ca 100mm i brännvidd t.ex EF 100mm/2,8 eller Tamrons 90mm/2,8.

Men först ska du ha kul. Jättebra idé att först lära känna kameran. Instruktionsboken är god läsning.
Lycka till

Tack för svaren! Jag märker att allt är så mycket roligare och enklare med den nya kameran, så jag har nog mycket att utforska bara med befintlig utrustning. Om den "duger" så är det ju roligt. Men om den inte är så himla bra så blir ju resultaten kanske inte så himla bra och då kanske intresset dalar...

Har tagit en del bilder med stativ i dagarna, och bara det var en ny upplevelse! Så det är väl bara att experimentera vidare och se hur det utvecklar sig!

EF 50mm/1,8 är en liten pärla.
Den kan du ha som referensram när du ska utvärdera kvaliteten i bilder från dina andra objektiv.
Bättre än så kan det inte bli. Från bländare f:2,8 så är objektivet mycket skarptecknande.
Det fungerar perfekt som ett porträttele till EOS 70D.

Ta gärna porträtt på olika bländare, även från full öppning f:1,8 och nedåt för att sondera skärpedjupet och utteckningen.

Intresset kommer när man vill bli bättre.
Dina prylar är bra så nu är det upp till dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar