Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre objektiv på Nyare kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Proexposure

Aktiv medlem
Hallojs!
Börjar känna att jag håller på att växa ifrån min kompaktkamera och är nu inne på att köpa mig min första systemare. Jag kommer troligtvis att införskaffa en 400D eller en 450D, beroende på hur långt stålarna räcker. Men min fundering är den att jag har ett objektiv från en analog systemkamera. (Eos 500N). Jag har läst i allt om foto att om objektivets diameter är för liten för bilprocessorns storlek så kommer det uppstå svarta hörn på bilderna. Funkar ens detta objektivet att montera på en modern kamera? 28-80mm och det heter zoom lens EF. 1:3.5-5.6 med en filtergänga på 58 mm i diam. Ursäkta min troligtvis konstiga nybörjar fråga men jag vill gärna veta om det då är någon idé att kasnke bara köpa hus utan medföljande objektiv ( 18-55) som jag har hört dammar igen på en kort stund.
Mvh!=)

hej
det passar

Canon har tre fattningar
- FD, de riktigt gamla, utan automatisk fokus. De passar ej utan där måste du köpa en adapter. Men det är bökigt

- EF, passar alla EOS kamror, vare sig de e analoga eller digitala fullformat eller ej

-EF-S, specialgjorda för canon med liten sensor, APS-C, de med 1,6 crop. De går bara till de (20D, 30D, 40D, 300D, 350D, 400D o 450D
Dock inte de äldre 1,6 croparna D30, D60 eller 10D då dess infästning, bajonett saknar ett spår för den pinne som skall förhindra dig att sätta ett EF-S på en fullformats eller 1D kamera.

Sigma o Tamron har egna beteckningar på de som bara passar APS-C, tex DC för sigma tror jag.

Roine

Det är inte EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II eller EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS som påstås damma igen, utan EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Jag skriver "påstås", för mitt exemplar är inte speciellt dammigt.

Notera också att även om ditt EF 28-80 mm f/3,5-5,6 går alldeles utmärkt att använda på en 450D, så kommer dess bildvinkel på den kameran (1,6 crop) att motsvara vad en 45-128 mm hade givit på din EOS 500N. Medan däremot en 18-55 mm motsvarar 29-88 mm.
Alltså kan det finnas all anledning att köpa kamerahuset med det s.k. kitobjektivet, då merkostnaden är liten. Se till att du får det nya, som heter EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS, inget annat. Vad man än anser om dessa förvisso plastiga kitobjektiv är det mycket lins för pengarna.

Danke!

Oj, överförväntning att det passar! :D
Nu blev jag glad! Så även Af,en på objektivet kommer funka? Nu ska man då bara få bekräftat att man kom in på ett av de sökta sommarjobben, så ekonomin går ihop:)Jag vill hemsk gärna har 450D så jag ska nog försöka sikta på en sådan :) Tack för det snabba och utförliga svaret:)

Såg nu Också det andra svaret och att det motsvarade andra mått. så då aksnke det är värt att satsa 8K och få med kitobjektivet:)
Tackar ännu en gång för svaren då jag verkligen vill få ut max av kameran sedan :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto