Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre analogkompakt??

Produkter
(logga in för att koppla)

MeTeX

Aktiv medlem
Jag är ute efter en kompakt med en fast ljustark normal på och hittar inget sådant i digitalväg som synd är, så alternativet är en analog.

Men vad ska jag söka efter? 30-55mm, F mindre än 2, helmanuellt blir det väl tyvär, men jag vill ha ljusmätare i sökaren, och blixtsko
batterifrågan kan jag nog lösa men hällst ser jag att det finns batterier att köpa.

Ålder, kanske 1975-1985??= mycket metall
jag vill inte konkurera med samlare om priset,
sammanfattat bara en liten brukbar kamera för 135-film.

Minoxen och Olympusen passar inte alls in på din kravspecifikation. Det du ska ha är väl antingen Olympus RD eller en Canon GIII Ql 17, helt mekaniska, ljusstarka objektiv och byggda helt i metall. Jag har två Canon, en svart och en krom, underbara kameror, även om jag inte använder dem längre. Olympusen har lite samlarstatus så den är dyr och svår att hitta, Canon är lika bra, men gick ju ut i enorma upplagor, kostade runt tusenlappen begagnad för tio år sen innan digitalsvängen, idag vet jag inte. Har även en Rollei 35 med Sonnaroptik, underbar, men bara 2,8, men skarp så man skär sig på bilderna. De är mkt dyrare. Alltså, mitt råd, leta efter en Canon, googla lite så kan du hitta mkt om den modellen

Är du säker att det är vägen att gå? Ämnet väcker lite sentimentala minnen - jag började fotografera med pappas Canon GIII QL17 - en fin kamera med skarp 40mmf/1.7 och precis snittbildsmätare, jänge hade jag en Rollei 35S som andrakamera, visserligen bara 2.8 men mycket mindre än Canon.

Det är lätt att drömma sig bort, men när man väl sen håller i en sån kamera inser man hur utvecklingen sprungit ifrån dom. Svårt att fixa om slutaren krånglar och batterier finns bara som halvduglig "erzats".

Om jag själv skulle vilja gå tillbaka till film skulle jag prova att luska reda på en Minolta CLE med 40/2.0. Fast å andra sidan - den är antagligen fortfarande ganska dyr beg. fastän det är en 80-talskamera. Och går elektroniken sönder är man rökt...

Sen kan man tycka att det är synd att tillverkarna av digitalkameror prioriterar zoomomfång framför ljusstyrka. Olympus hade ju i många år modeller kring deras 7-21mm f/1.8-optik.

Är du säker att det är vägen att gå? Ämnet väcker lite sentimentala minnen - jag började fotografera med pappas Canon GIII QL17 - en fin kamera med skarp 40mmf/1.7 och precis snittbildsmätare, jänge hade jag en Rollei 35S som andrakamera, visserligen bara 2.8 men mycket mindre än Canon.

Det är lätt att drömma sig bort, men när man väl sen håller i en sån kamera inser man hur utvecklingen sprungit ifrån dom. Svårt att fixa om slutaren krånglar och batterier finns bara som halvduglig "erzats".

Om jag själv skulle vilja gå tillbaka till film skulle jag prova att luska reda på en Minolta CLE med 40/2.0. Fast å andra sidan - den är antagligen fortfarande ganska dyr beg. fastän det är en 80-talskamera. Och går elektroniken sönder är man rökt...

Sen kan man tycka att det är synd att tillverkarna av digitalkameror prioriterar zoomomfång framför ljusstyrka. Olympus hade ju i många år modeller kring deras 7-21mm f/1.8-optik.

haha, vi är i samma ålder och har kört samma kameror, vilka minnen med dem.

Bara för att förtydliga - jag skrev samtidigt som Håkan, så mitt inlägg ovan är svar till frågeställaren, inte till Håkan. Sen är det lite kul att vi verka haft likadana kameror...

Yashica

Yashica har ju ett antal optiskt mycket bra kameror som man hittar mycket billigt idag på Tradera. Modellen CC är lite svårare att hitta med har f/1,8 och är mycket kompakt. "Nattugglan" pch de liknande modellerna GT/GTN etc är optiskt sett jämbördiga. Mycket prisvärt idag!
Jon

Vad kul med många förslag, det tackar ja för.
har hittat några modeller att hålla span efter.

Yashica electro 35 GT Yashica
Canonet
"olympus 35"

Är det det här som kallas mätsökarkameror?
När kom dom inbyggda ljusmätarna?

Kolla in www.rangefinder.com så kan de se vad en mätsökarkamera är... men se upp, det kan lätt bli ett sug efter en och annan sådan här goding (säger en som "ramlat dit" på gamla Nikon och Yashica mätsökarkameror). Mycket trevligt komplement till dagens digitala teknik!

Jon

Contax G2 är ett dyrare alternativ än Konica hexar, har utbytbar optik, modernare än Leica, har autofokus, men lika skarpa objektiv. Det är en systemkamera, men inte spegelreflex, ett mellanting mellan SLR och kompakt mätsökarkamera. G1 kan du nog få ännu billigare, men den är inte lika bra i handhavandet.

Olympus 35RD, har 40/1,7.

Det finns nya Fujikompakter, men de är vidvinkel. Köpte en Natura Classica av en här på FS förra sommaren. Extremt smidig 28/2,8.

Hur funkar fokuseringen på dessa kameror? det är manuell men kollar man genom sökaren hur kan man då avgöra om har fokus där man vill??

Hej

Jag kan rekomendera Yashicas Electro GSN(GTN/GS/GT), Bländare 1.7, ger jättefina bilder. Fokuseringen sker genom att man ser en "dubbel-bild" i mitten på sökaren, som ligger i ens, när man är på fokus där man vill fotografera.

Ken Rockwell har skrivit lite om kameran på sin hemsida

http://www.kenrockwell.com/yashica/electro-35.htm

Man brukar kunna hitta dessa på tradera för några hundralappar. Dom brukar fungera bra, men har ett par klassiska fel. Bland annat det som kallas POD, the Pad Of Death. En liten gummibit som är typ 4x4mm och 1mm tjock. Den sitter inne i kameran, i avtryckar meckanismen. Den är dock relativt lätt att byta ut om man är lite händig. Jag har gjort detta på mina exemplar själv.

//Alexander

Jag är ute efter en kompakt med en fast ljustark normal på och hittar inget sådant i digitalväg som synd är, så alternativet är en analog.

Har du tittat på LX3:an? Den är digital, men med ett rätt "klent" zoomomfång, och med ett f2.0 Leica objektiv, bara 10mpix, och bildstabilsator i objektivet. Panasonic gör kameran.

/Björn

Har du tittat på LX3:an? Den är digital, men med ett rätt "klent" zoomomfång, och med ett f2.0 Leica objektiv, bara 10mpix, och bildstabilsator i objektivet. Panasonic gör kameran.

/Björn

"Hittade" den igår och den verkar intresant med RAW och möjlighet till rörliga bilder.
Men jag ska undersöka lite mer hur det lilla sensorformatet påverkar det möjliga skärpedjupet,(söka lite bilder)

Hej

Jag kan rekomendera Yashicas Electro GSN(GTN/GS/GT), Bländare 1.7, ger jättefina bilder. Fokuseringen sker genom att man ser en "dubbel-bild" i mitten på sökaren, som ligger i ens, när man är på fokus där man vill fotografera.

Ken Rockwell har skrivit lite om kameran på sin hemsida

http://www.kenrockwell.com/yashica/electro-35.htm

Man brukar kunna hitta dessa på tradera för några hundralappar. Dom brukar fungera bra, men har ett par klassiska fel. Bland annat det som kallas POD, the Pad Of Death. En liten gummibit som är typ 4x4mm och 1mm tjock. Den sitter inne i kameran, i avtryckar meckanismen. Den är dock relativt lätt att byta ut om man är lite händig. Jag har gjort detta på mina exemplar själv.

//Alexander

elektro 35 av senare modell är mest intresant men den verkar ju bara ha bländarprioritet känns som att det är mer som kan gå fel då än en helmanuell+exponeringsmätare men funkar det så är det kanske positivt.
men dom är ju trots allt snart 40 år så ju mindre som kan krångla desto bättre är det.
Och utseendet är MYCKET tilltalande!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto