Annons

Äldre analogkompakt??

Produkter
(logga in för att koppla)
Yashica har ju ett antal optiskt mycket bra kameror som man hittar mycket billigt idag på Tradera. Modellen CC är lite svårare att hitta med har f/1,8 och är mycket kompakt. "Nattugglan" pch de liknande modellerna GT/GTN etc är optiskt sett jämbördiga. Mycket prisvärt idag!
Jon

Jag hade en Yashica Electro 35 GX som var onödigt skarp. 1:1,7
Försök hitta en sådan.

"Hittade" den igår och den verkar intresant med RAW och möjlighet till rörliga bilder.
Men jag ska undersöka lite mer hur det lilla sensorformatet påverkar det möjliga skärpedjupet,(söka lite bilder)

Det är ingen skillnad mot andra kompakter med liten sensor.

Och utseendet är MYCKET tilltalande!

Ja visst är dom snygga, särskilt dom kromade modellerna.
Men vill du ha en kompaktkamera så är inte Yashica Electro 35 inte kameran för dig, för dom är stora.
Canons Canonet G-III är mindre, medans äldre Canonet är ungefär lika stora som Yashican.
Kolla även så att det går att få tag på batterier till den kameran du tänker köpa, det brukar nästan alltid gå på nått vis att få tag på nya batterier, det är bara olika svårt.

Det finns en hel del bra guider på nätet om hur man reparerar sin Yashica Electro 35, tillexempel

http://www.yashica-guy.com/document/repair.html

Bortsett från dom klassiska Yashica felen, så behöver man ganska ofta byta ljustätningarna, finns dock att köpa från John Goodman via Ebay. Jag har köpt flera kit med ljustätningar från honom, har fungerat jättebra, och varit billigt.

Det finns en kille i Gerorgia i USA som heter Mark Hama, som faktiskt jobbade på Yashica fabriken i Japan. Han sysslar fortfarande med Yashicas kameror, servar och fixar fram reservdelar.

Jag har iofs en liten Electro 35 kyrkogård hemma, men ett par gånger har jag saknat delar och beställt från honom, har fungerat jättebra. Överlag är det en ganska lätt-meckad kamera, bara man har lite tålamod och det kräver bara ett fåtal specialverktyg.

Jag brukar hålla ögonen öppna efter defekta exemplar, bra att ha extra linser om man skulle råka tappa kameran i marken eller ngt :)

//Alexander

Det finns en hel del bra guider på nätet om hur man reparerar sin Yashica Electro 35, tillexempel

http://www.yashica-guy.com/document/repair.html

Bortsett från dom klassiska Yashica felen, så behöver man ganska ofta byta ljustätningarna, finns dock att köpa från John Goodman via Ebay. Jag har köpt flera kit med ljustätningar från honom, har fungerat jättebra, och varit billigt.

Det finns en kille i Gerorgia i USA som heter Mark Hama, som faktiskt jobbade på Yashica fabriken i Japan. Han sysslar fortfarande med Yashicas kameror, servar och fixar fram reservdelar.

Jag har iofs en liten Electro 35 kyrkogård hemma, men ett par gånger har jag saknat delar och beställt från honom, har fungerat jättebra. Överlag är det en ganska lätt-meckad kamera, bara man har lite tålamod och det kräver bara ett fåtal specialverktyg.

Jag brukar hålla ögonen öppna efter defekta exemplar, bra att ha extra linser om man skulle råka tappa kameran i marken eller ngt :)

//Alexander

Perfekt!! jag gillar renovera och fixa lite, så det där var guld värt! Har skickat in köpes annons till en lokal reklamblaska får se om jag får något napp. ska även hålla ett öga på ebay.

Har nu varit och kikat på en Yashica electro 35 gt, betydligt större än jag hoppats på :( är ju lika stor som sammtida systemare!!

"battery check" lampan verkade trasig, men ljusmätning verkade fungera, stukad filtergänga och ganska sliten, det blev ingen affär var osäker på vad jag skulle bjuda.

Min far har en Olympus trip 35 och den känns som betydligt mindre, var den storleken jag trodde elektro 35 var i.

nu återstår å kolla olympus rd eller rc och Canonet G-III, är tacksam för fler förslag på liknande, även om det avviker lite från mina krav.

nu börjar det arta sig :)!!
gjorde ett fynd på loppis i lördags.
Nyskick, förutom ljustätningen men den gamla kletiga är avlägsnad och ny ska monteras.
Upp fyller nästan alla mina krav, och har läst att optiken ska vara riktigt hyffsad.
Har stoppat i ett 675 zink/luft batteri och mätaren rör då på sig.

Bilagor

• DSC03775liten.jpg
    DSC03775liten.jpg
    14.1 KB · Visningar: 177
Senast ändrad:
Det här är objektet som under senaste veckan genomgått en restaurering,
Byte av POD,(Pad Of Death=gummikudde i avtrykarmekanismen som inte överlever 40år)
Byte av ljustätning, byte av lite annat föråldrat skummgummi,
rengöring och justering av mätsökare, tillverkning av batteriadapter,
rengöring och uppsmörjning nu är den som ny,och första rullen ska i!

Bilagor

• proliten.jpg
    proliten.jpg
    36.4 KB · Visningar: 159
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto