mille
Aktiv medlem
Toste skrev:
Vad jag menar är att om en bild förmedlar en naturupplevelse som är falsk så är bilden också falsk. Det vill säga om en fotograf fotar en varg i ett hägn och visar bilden utan att tala om att bilden är tagen i ett hägn, så kan ju bilden förmedla en falsk naturupplevelse och därmed, enligt min mening, vara falsk. Det borde vi vara överens om eller?
Jo, kanske, men då tror jag att vi har uppfunnit en helt ny fotografisk genre: naturupplevelsfoto.
Det är faktiskt inget ont i det alls, tvärtom. För mig kan ett naturfotografi fylla två funktioner.
Det kan vara en vacker bild som det är skönt att vila ögonen på. Då spelar det egentligen ingen roll hur den framställts eller om den bearbetats. En bra bild är en bra bild.
Men bilder kan också få mig att känna att 'där skulle jag vilja vara' och då är det oftare bilder av nästan dokumentär natur (doh!). Det skulle jag gå med på att kalla naturupplevelsefotografi.
Visst det blir lite fånigt med en ny genre men jag tror att knäckfrågan här är just vad man som betraktare vill få ut av bilden.
Och, ja, de flesta bilder hamnar nog mer eller mindre i båda kategorierna ovan.
/Mille