Annons

Äkta macro 1:1 objektiv för rimligt pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betahuman

Medlem
Jag är en glad amatör när det kommer till fotografering, och har försökt hitta ett macro objektiv att använda till min Nikon 5200. Men på alla objektiv jag hittar där det står att det är ett macro objektiv, så är det inte "äkta" macro, dvs de är inte kapabla till 1:1 förstoring, utan ofta bara till typ 1:3.

Hur mycket måste man betala för ett bra äkta 1:1 macro objektiv? Fast eller med zoom spelar ingen roll.

Kan ni rekommendera någon modell?

Min budget ligger på upptill 2000 kr.
 
Kunde tänka mig det, och jag köper gärna begagnat. Så ta gärna i beaktande ungefär vad begagnpris kan ligga på :)


Tre tusen femhundra ungefär, skulle jag sätta som lägsta pris för ett begagnat objektiv. Svårt att hjälpa dig mer när du inte preciserar mer angående brännvidd, ljusstyrka osv. Ju mer information du bidrar med, desto bättre svar får du. Själv skulle jag sätta den undre gränsen för ett nytt makroobjektiv vid cirka 5000:-. Vill du ha det begagnat och det är ett erkänt bra objektiv, med alla kartonger, kvitton osv....så räkna med 70% av det priset.
 
kika på tamron 90mm 2.8
skulle tro att det är det bästa på marknaden. kostar ca 4000kr tror jag. men begagnat kanske du hittar för 2000kr
 
Som nytt finns bara Nikon 40/2,8, ligger på en 2000:- nytt, jag köpte min begagnad för 1200:-. En 40mm ger ett kort arbetsavstånd kanske 5cm, vilket är en nackdel vid fotografering av insekter men i övrigt så är den skarp och lite mer förlåtande än längre makro. Har också 90 och 150mm och de ger en annan diffushet i bakgrunden till både för och nackdelar

Annars är det begagnat, tänk på att köpa ett objektiv med motor så du får AF med din kamera, även om man ofta behöver finjustera AF vid makro så underlättare det att man är nästa rätt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.