Jag köpte en Nikon för ett tag sen, men vill lära mig att ta kort på manuellt läge, men behöver hjälp genom någon guide eller bara tips o tricks! Alla svar är välkomna! // Moa
Hej!
Man kan säga att det enklaste sättet att komma igång är att helt enkelt ställa kameran i M-läget, ta en bild och se vad som händer
Det låter slarvigt, men just att prova sig fram lite är ett kul sätt att lära sig.
Om du nu gör så och bilden du tar blir alldeles mörk, ja, då fick kameran för lite ljus. Blir den för ljus, då blev det för mycket ljus.
Du reglerar mängden ljus i en bild med
bländaren och
slutartiden. Hur du ändrar dem i M-läget kan du läsa i bruksanvisningen (nu var jag lat, men det är ganska bra att lära sig hitta i användarhandboken - den kan man ha mycket nytta av).
Enkelt uttryckt, vill du ha mer ljus ökar du bländaröppningens storlek eller förlänger exponeringstiden - eller bägge. Bländaren är lurig eftersom öppningens storlek anges lite baklänges: större siffror innebär mindre öppning (=mindre ljus), mindre siffror större öppning (=mer ljus). Slutartiden är också baklänges, större siffror innebär kortare tid (=mindre ljus), mindre siffror innebär längre tid (=mer ljus).
Mängden ljus kallas ju allmänt för exponering, mer ljus är en ljusare exponering, mindre ljus ger en mörkare exponering. Utöver bländare och tid som styr hur mycket ljus du släpper in i kameran för varje bild kan du även ställa om
känsligheten, det vi ofta kallar iso-talet eller bara iso. Känsligheten är mer rakt på sak, högre siffra innebär högre känslighet och därmed ljusare exponering.
Exponering räknas ofta i
steg, där varje steg innebär en fördubbling eller halvering av exponeringen. Fördubblar du slutartiden, till exempel från 1/500 till 1/250 (kom ihåg att det går baklänges) så har du exponerat ett steg ljusare. Du hade kunnat uppnå samma effekt utan att ändra exponeringstiden antingen genom att öppna bländaren ett steg,
blända upp (att minska bländaröppningens storlek kallas
blända ned) eller genom att fördubbla känsligheten (iso-talet).
Generellt kan man säga om slutartider att med längre tider än sisådär 1/60 börjar det bli svårt att hålla kameran tillräckligt stilla. Det är lätt att man hinner röra kameran lite medan slutaren är öppen = suddig bild. Exakt vilken slutartid beror mycket på vilket objektiv du använder, men jag utgick från att du hade standardzoomen på. Med längre objektiv eller om motivet rör sig snabbt kan man behöva ännu kortare slutartider (som 1/250 eller 1/1000) för att få skarpa bilder.
Men, som sagt, det är bara att prova och se, ändra, prova igen och hålla på så ett tag. Då får du lite känsla för att blända upp och blända ned, om hur lång slutartid du kan ha utan att få skaningsoskärpa.
Bara att prova - man kan alltid slänga bilder som blev fel