Elwood Blues
Guest
Calle S - Nej, jag är anställd så egentligen behöver jag inte bry mig om filmkostnaden. Men bara för att jag inte betalar den själv innebär det ju inte att den är gratis. Någon betalar den. Om mina omkostnader sjunker så går ju företaget lite bättre, vilket i slutänden torde gagna mig, eller hur? Detsamma borde gälla om jag var frilans. Oavsett om jag fakturerar kostnaden eller inte lär jag ju kämpa för att minska mina omkostnader för att behålla en eventuell konkurrensfördel?
Många frilansare i min del av branschen får betalt per tryckt sida eller per publicerad bild. Då struntar uppdragsgivaren fullständigt i om du matat iväg 10 rullar eller bara 10 exponeringar. Han betalar bara för de bilder han använder. Det är alltså fotografen som får stå för filmkostnaden i det läget.
Jag vet inte vad du har för erfarenheter, men så här ser mina ut!
Många frilansare i min del av branschen får betalt per tryckt sida eller per publicerad bild. Då struntar uppdragsgivaren fullständigt i om du matat iväg 10 rullar eller bara 10 exponeringar. Han betalar bara för de bilder han använder. Det är alltså fotografen som får stå för filmkostnaden i det läget.
Jag vet inte vad du har för erfarenheter, men så här ser mina ut!