Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rubriksättning forumtrådar

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Med anledning av ändring av forumtråds rubrik vill jag här förklara varför.

Jag tycker att det är av yttersta vikt att trådarnas rubrik speglar innehållet i forumtråden tydligt. Jag ändrade igår rubriken på en tråd om X:s prissättning av manualer.

Jag ändrade från ung. "fruktansvärt besviken på X" till "X:s prissättning av manualer". Något tydligare, men kanske ännu bättre hade varit "Besviken på X:s prissättning av manualer" eller "X:s prissättning av manualer usel".

Rent generella rubriksättning som skriker ut löpsedelsrubriker tycker jag är kass. Det är bara publikfrieri och gör det bara svårt att hitta bland alla forumtrådsrubriker.

Detta är min motivering. Det finns säkert en mängd andra trådar som borde bytt namn men nu var det som saken gällde.

Rent praktiskt tyckte jag inte heller att det spelade någon roll. Alla som diskuterade tråden får mail om nya inlägg och noterar förmodligen inte ens ändringen i rubriken. Men det finns naturligtvis viss risk för missförstånd när inblandade letar den gamla rubriker.

Lås oss bara hålla en hög nivå på rubrikerna så kommer vi tillsammans hålla hög kvalitet på forumet? Fair enough!?
 
Låter vettigt, logiskt och självklart ...

... möjligtvis med tillägget att det framgår i tråden om den har bytt namn. Ett kort inlägg när det har skett från Er. Sedan finns det nog ”några” som borde flyttas till vs..;)
 
Men om jag som skrivit tråden vill få fram att jag är besviken på canon för deras bemötande och det är av STOR vikt i tråden eftersom den inte bara handlar om priser tycker jag det är beklagligt att rubriken ändras på det vis som gjorts.. Jag tycker den nya är väldigt missvisande eftersom en STOR del av av diskussionen handlar om canons bemötande gentemot mig osv!

Att inte få kritisera detta så att det också framgår i rubriken är beklagligt!

Varför denna plötsliga aktion mot en viss rubrik? Har aldrig sett på maken tidigare! Beror det på att det var ett känsligt ämne?
Du måste vara konsekvent David! Konsekvent!
 
Om du skall ge så skarp kritik så tycker jag att du skall ha torrt på fötterna. Läs mitt inlägg ordentligt.

Jag skrev ju alldeles utmärkta förslag på andra forumrubriker där du sågar Canon. Vad var det för fel på dem?

För övrigt så har jag ändrat rubriker tidigare.

Och för det tredje så skickade jag dig ett mail i samband med rubrikändringen och bad dig återkomma med synpunkter. Jag har inte sett ett mail, vilket jag tolkade som om du inte hade någon invändning, så varför denna hysteri helt plötsligt??
 
David.. Det kan nog beror på att jag inte haft möjlighet att läsa mailet förens nu i samband med att jag läste ditt inlägg!

Jag tycker att efter att du ändrade rubriken så säger den mycket mindre om trådens innehåll än vad min originalrubrik gjorde.. Hur får du en diskussion om canons nonchalans mot kunderna och prissättning hos återförsäljare som jag ganska snabbt kompletterade tråden med att heta "canons prisättning på manualer"? Det är väl TOTALT missvisande? Håller du inte med?

Jag kan hålla med så här i efterhand och hade gärna kommit på en ny rubrik själv eftersom det är jag som skrivit tråden och som skall kunna stå för rubrikens innehåll!?

Nu tycker jag att du har färgat dikussionen lite efter egen smak.. Så skall det väl inte vara här!?

Hög nivå på rubriken? Det var inte min mening att provocera någon med den! Ville få en diskussion om hur canon utnyttjar sitt oligopol med skyhöga priser osv! Det är lite stärre än bara prissätning på en sketen manual!

Jag hade gärna bytt namn på min tråd om du inte varit så fasans snabb med att fingra i den! Så bråttom kan det inte ha varit när den redan legat här nån dag!
 
Ok. Fair enough.

Min föreslagna rubrik byggde på att jag browsade ca 1/3 av tråden. Jag noterade inte svängningen i tråden.

Skicka en bra rubrik och jag ändrar gladeligen. Syftet med ändringen var det jag skrev i det inledande inlägget, inget annat.
 
Funkar för mig! *tar i hand*!

Men nu känns det nästan som det kvittar. Det var mest en principiell grej för mig! Tråden är snart död ändå!
 
Det funkar självklart inte, så detta betyder att det är ännu mer viktigt att sätta bra rubriker. Men jag misstänkar att det mest troliga sökbegreppet borde vara canonmanualer, inte besviken.
 
isf borde det väl inte att söka på användare som har bytt användarnamn, det gammla alltså
 
elmfeldt skrev:
Förstår inte vad du menar. Pratar du om rubriker nu?
nej.
med ditt förra svar antog jag att det inte heller går att finna användare vi det gammla namnet om de har bytt.

ex.
om jag har haft användar namnet xxx och bytter till xzx borde man väl inte kunna finna mig med det gamla namnet xxx med sökmotorn?
 
det låter mycket troligt. Databasen är relationsdatabas vilket borde innebära att om du ändrar användarnamn så slår det igenom överallt. Dvs precis som det skall vara..
 
Har tittat igenom lite av trådarna här som är ganska färska som helt klart har namn som kan liknas med löpsedlar (en liknelse David gjort)! Ex. "jag har en bild på usama"!

Den borde ändras på momanagen annars faller argumentet för att byta namn på min tråd.. Det är viktigt att en webmaster är konsekvent för att han/hon skall kunna behålla förtroendet!

jag har accepterat ett felaktigtnamn på min tråd eftersom det skulle bli liv inte minst mot David om det ändrades IGEN!
 
Såja, ta nu inte i för mycket. Tråden jag ändrade visade sig ju i slutet bara handla om just manualer och därför visar det sig att det bara var vettigt att byta rubrik.

Du verkar tro att DIN tråd är den enda som någonsin ändrats och att du därför behöver ta väldigt illa upp.

Har du ngn personlig kritik till hur jag sköter mitt jobb, så går det bra att skicka mail till [email protected].
 
Jag har ingen personlig kritik i sig David!

Jag tycker bara att dina argument för att byta namn faller maa att du inte är lika snabb att ändra i andra trådar i andra ämnen!
Om jag är besviken på Canon för deras bemötande, nonchalans för det är det som prissättningen grundar sig i så är ditt satta namn på tråden felaktigt! Jag är väldigt besviken på canon och vill att det skal framgå!

Jag vet att min tråd inte är den enda som fått namnet bytt, men det är uppenbarligen för att det är ett känsligt ämne.. Det som gör mig lite arg är att vissa trådar med uppenbart "löpsedels karaktär" kan ligga kvar i veckor.. Du kan väl inte ha missat den jag tog upp som ex. eftersom jag vet att du sitter här ofta!!
Sen tar jag inte illa upp för att du bytt nmn på tråden utan jag tycker att det var principiellt fel och inte riktat mot mig som person..
 
Din utgångspunkt i resonemanget är att du verkar tro att du är på väg att avslöja någon konspirationsteori och att du skall känna dig förolämpad för att jag bytte namn på din tråd. Glöm det. Jag tyckte bara att din rubrik var dåligt satt. Jag klickade flera ggr in på tråden för att läsa den och varje gång möttes jag av din öppningsanförande om att canon lurade sin kunder för att de tog skyhöga priser för sina MANUALER (inget annat). Därför och BARA därför ändrade jag din rubrik.

Så lägg ner ditt resonemang om känsliga ämnen, principiella fel, konsekvens etc, utan sätt istället bra rubriker i fortsättningen.

Men skicka gärna förslag till trådar som bör byta namn så skall vi kolla på det. Usamatråden är verkligen inge vidare, så du får gärna komma med förslag.
 
Du har inte förstått nånting David! Det enda jag tycker är fel och det skrev jag i mailet tidigare var att jag inte fick möjlighet att ändra själv innan du ändrade mitt namn..

Därför tycker jag att han som skrivit tråden SJÄLV skall få chansen att ändra.. Nu är det inte ett påhopp mot en speciell person utan det var bara ett exempel och jag hoppas att inte han eller hon tar illa upp!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.